Export is voor de Braziliaanse snijbloemen op grote schaal niet haalbaar. In ieder geval niet vanuit de regio van São Paulo. Blijft dit zo op een termijn van een jaar of vijf? Investeringen in havens, wegen en luchthavens krijgen steeds meer prioriteit.
De sierteelt is in Brazilië een vrij nationale markt. Er vindt nauwelijks import en export van bloemen en planten als eindproduct voor de consument plaats. De producenten van snijbloemen in Colombia en Ecuador richten zich voornamelijk op de VS en Europa inclusief Rusland. Er is wel export van snijbloemen uit deze landen naar Brazilië, maar nog op relatief geringe schaal.
Export is voor de Braziliaanse snijbloemen op grote schaal niet haalbaar. In ieder geval niet vanuit de regio van São Paulo. Brazilië is hiervoor niet competatief genoeg. Maar blijft dit zo op een termijn van een jaar of vijf?
Ik bezocht op 14 en 15 mei het congres ’Cool Logistics Americas’ in São Paulo. Dit congres ging over de ontwikkelingen op het gebied van de logistieke keten van bederfelijke producten. In twee dagen tijd 32 (!) presentaties en acht discussierondes. Een leuk weerzien met Anton Bril van de VGB en een ontmoeting met Camila Camacho Rocha van FloraHolland.
Zij vertelden dat containervervoer van rozen vanuit de haven van Cartagena in Colombia en de haven van Mombasa in Kenia al redelijk standaard is. Camila zei daarbij dat het transport van alle bloemen uit Colombia binnen vijf jaar 30% per container via de zee zal gaan. Dat betekent een enorme ontwikkeling van containertransport.
Brazilië heeft een grote en bloeiende agrarische sector: onder andere koffie, vlees, soja, graan, suikerriet en fruit. Bulkproducten die over de weg getransporteerd worden en veelal per zeecontainer verscheept worden. De investeringen in wegen, havens en luchthavens zijn hier jarenlang achtergebleven, maar het lijkt er op dat infrastructuur steeds meer prioriteit gaat krijgen bij zowel private als publieke investeringen. Gaat dit uiteindelijk ook wat betekenen voor import en export van bloemen en planten in Brazilië?
Indrukwekkend
In ieder geval indrukwekkend om alle ontwikkelingen in transport te vernemen: gekoeld transport met zogenaamde ‘reefer containers’ waarin temperatuur, luchtvochtigheid en luchtcirculatie beheerst zijn. Grote ontwikkelingen in de wereld waarbij schepen steeds groter worden, havens worden verdiept en uitgebreid danwel geheel nieuw worden aangelegd, terminals en andere installaties worden vergroot en verbeterd, wegen worden verbreed en nieuw aangelegd.
Indrukwekkende verhalen van de grote bedrijven in de wereld van het vervoer. Ongetwijfeld leidt dit tot nieuwe kansen en initiatieven. Bloemen en planten kunnen daarbij leren en meeliften met de kennis en ervaringen van bestaande grote stromen van andere land- en tuinbouwproducten.
Maar de komende jaren zie ik in Brazilië nog geen grote import- en exportstromen van bloemen en planten als eindproduct. Import van snijbloemen uit Colombia en Ecuador is welkom in ons nieuwe groothandelscentrum GranFlora. Export is nog nauwelijks aan de orde. De haven van Santos nabij São Paulo is niet de meest efficiënte haven om bederfelijke producten te verschepen. Onnodig duur ook door bureaucratie. De producenten van bloemen en planten zullen het moeten hebben van de thuismarkt en gelukkig is deze nog groot genoeg voor verdere groei.
Maar containertransport heeft grote mogelijkheden. De wereld is met elkaar verbonden via handelsstromen via de havens. Boeiend om deze ontwikkelingen te kennen en met de mogelijkheden rekening te houden!
André van Kruijssen