Perkgoedkwekers zeggen ‘ja’ tegen promotie

    Ledenkwekers van eenjarige zomerbloeiers van FloraHolland hebben gisteren ingestemd met een promotieplan. Een jaar lang wordt er gezamenlijk televisiezendtijd ingekocht.

    81,1% van de omzetwaarde van de stemmende leden die perkgoed telen stemde voor het promotieplan. Slechts 28% van de leden bracht zijn stem uit. Een aantal grote kwekers en heel veel kleine kwekers stemden niet.
    Aanvoerders van eenjarige zomerbloeiers gaan 0,6% van hun veilingomzet afdragen voor de promotie. In totaal komt er daardoor € 60.000,- beschikbaar.
    Met dat geld wordt televisiezendtijd ingekocht. Het SBS6 programma Rob’s grote tuinverbouwing zal het gehele seizoen – in zeventien afleveringen – de eenjarige zomerbloeiers in beeld brengen. Ook evenementen als de Huishoudbeurs, Tuinidee, Roadshows en de Libelle Zomerweek zullen worden ingezet.

    Pilotjaar
    Na het pilotjaar in Nederland wordt bekeken of er een uitrol in Nederland of in een ander kernland gedaan gaat worden. Dit ‘nieuwe plan’ zal opnieuw ter goedkeuring in stemming gebracht dienen te worden.
    Er is – in overleg met de grote kwekers – gekozen om de promotie slechts voor een jaar te doen. Het eerdere afketsen van een promotie voor groene planten leert dat het beter is om bij een heel diverse groep wat kleiner in te zetten, zegt projectleider markt en product Jacco van der Hoeven van FloraHolland.