De Boomkwekerij Teelt Robottrekker op smalspoor zal zonder diesel rijden

    Robottrekker op smalspoor zal zonder diesel rijden

    0

    De eTrac die Farmertronics in september zal lanceren, heeft geen dieselmotor maar een accupakket. Dat levert al elektriciteit voor een hele werkdag.

    Het pakket bestaat uit zes accu’s op een rij waarop de eTrac vooralsnog 8 uur kan werken. Een volledige werkdag lijkt afdoende, zodat je ’s avonds de accu’s weer kunt opladen voor een volgende dag. Boeren willen echter een elektrische trekker die doorlopend en onbemand kan werken, dus 24/7. Die feedback hoort Thieu Berkers, directeur van Farmertronics, op zijn innovatie. „24/7 kan nog niet met deze accu’s. Dan moet je het pakket wisselen en opladen, als je bijvoorbeeld continu wilt blijven schoffelen of maaien.”

    Berkers richt zich met de eTrac in eerste instantie op boeren, fruittelers en groentetelers, maar toepassing in de boomkwekerij is ook mogelijk gezien de afmetingen: de eTrac is 1,3 m breed, waardoor de machine bijvoorbeeld tussen rijen laanbomen en solitaire struiken zou kunnen rijden die op minimaal 1,5 m rijafstand staan.

    „Smaller dan 1,3 m kan niet”, aldus Berkers, verwijzend naar het accupakket. „Dat is 1,2 m breed en past nu net binnen de wielen. Zou de machine toch smaller zijn te bouwen door een smaller accupakket, dan wordt ze instabiel.” Het prototype is nu extra stabiel dankzij drie brede banden: een voor en twee achter, elk 40 cm breed.

    Alle technologie is al zo ver, dat elektrische trekkers zijn te bouwen. De energievoorziening is nog wel een hobbel, als je een machine dus volledig op elektriciteit wilt laten werken. Berkers peinst er niet over om een dieselmotor in te bouwen; hij houdt vast aan zijn principe dat trekkers goed zonder diesel moeten kunnen werken. „Nu is diesel nog de concurrent, maar als elektrische trekkers echt toegevoegde waarde hebben voor de agrarische sector, zal de markt snel om zijn.”

    Trekkers die volledig op elektriciteit werken, dat moet financieel wel uitkomen, qua investering en qua onderhoud. De grootste winst van de eTrac zal in arbeid te behalen zijn, aldus Berkers. „Onbemand laten werken: dan bespaar je heel veel arbeidskosten.” De eTrac krijgt daarom ook geen standaard trekkerbediening. Er kan niet eens een chauffeur op. De trekker zal straks met behulp van gps en sensoren zijn weg moeten vinden.

    Farmertronics zal de eerste eTrac op 7 en 8 september presenteren, en ook demonstreren, tijdens de Agrarische Dagen Someren. Op dit evenement ontving het concept in 2017 de innovatieprijs, toen er dus nog niets was gebouwd. Bij de verdere ontwikkeling en bouw heeft Farmertronics steun van diverse partijen. Zoals een bijdrage van het stimuleringsfonds van Metropoolregio Eindhoven. Het project wordt ook gesteund door gemeente Deurne en door Landbouw Innovatie Brabant, een samenwerking van de provincie en de ZLTO.

    Ook landbouwmechanisatiebedrijf M. Aldenzee uit Deurne investeert in het project. Uiteindelijk zal dit bedrijf de elektrische robottrekker op smalspoor in serieproductie nemen. Dat staat gepland vanaf 2021. Na de introductie op de Agrarische Dagen Someren zal het prototype volgend jaar eerst nog in de fruit- en groenteteelt worden getest.

    Dit artikel verder lezen?

    Inloggen als abonnee

    Uw voordelen

    • Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
    • Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
    • Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij
    Arno Engels
    Arno Engels is sinds 2000 vakredacteur bij De Boomkwekerij. Hij is opgegroeid in de sector en heeft op verschillende boomkwekerijen in binnen- en buitenland gewerkt.

    Reageer op dit artikel

    avatar