‘Slim en tijdig vervoer steeds belangrijker’

Terwijl ik lig te oogsten hoor ik achter mij een telefoon. Mijn broer heeft een koper aan de lijn. Ik hoor: ‘Kom je ze zelf halen? Want voor 12 emmers gaan wij geen vrachtwagen laten rijden.’ Ja, onze klantvriendelijkheid is iedereen bekend.

Royal FloraHolland is lekker bezig. De inkt van de plannen voor Floriday en de certificaatsverplichting is nog niet droog of er is alweer een nieuw initiatief geboren. Goeie naam trouwens, Floriway. Hoe kom je erop! Een samenwerking tussen veiling en drie grote transporteurs moet ervoor gaan zorgen dat het vervoer in sierteeltland efficiënter gaat verlopen. Wie wil dat niet?

Er is een tijd geweest dat het heel simpel was. Kwekers oogstten hun bloemen en als het werk was gedaan werd de platte schuit volgeladen en koers gezet richting veiling. Later werd het een aanhanger of een vrachtautootje. Tuinders die ’s avonds andere dingen te doen hadden kozen voor een collectief vervoerder. Maar alles was gericht op de veilingklok. ’s Morgens moest de handel op de veiling staan en daar verwisselden de bloemen en planten van eigenaar.

Die tijd is inmiddels voorgoed voorbij. Want bloemen verkopen gebeurt niet meer alleen als de klok draait. Nee, handel is er altijd, de hele dag door. En met de komst van Floriday nog intensiever dan voorheen. Aanbod is altijd digitaal inzichtelijk. Er kan direct worden gekocht of vooruitlopend op de klok. Geen bloemenprijs is meer hetzelfde, alles hangt af van het kanaal waarop wordt besteld en hoeveel toegevoegde waarde gewenst is.

Daarom snap ik een initiatief als Floriway. Want met zo’n complexe business als de sierteelt wordt slim en tijdig vervoer steeds belangrijker. Zoals wij als consument graag de vandaag bestelde tv morgen in huis willen hebben, zo willen onze klanten ook de bestelde bloemen en planten op elk gewenst moment kunnen afroepen.

Ik hoop dat de kleine transporteurs mee kunnen in het grote verhaal. Dat zij niet de dupe zijn. En wij? Er komt straks een tijd dat die 12 emmers wél worden verkocht…

Kees van Egmond,

Lees hier meer columns van Kees.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties