Stip

Visionairs, wat hebben we daar een behoefte aan.

Mensen die ons vertellen waar het naar toe moet en liefst ook nog op welke manier. Ruim zes jaar geleden was Barack Obama er zo een. Ieder die hem hoorde praten wist: Er komt een nieuwe tijd aan. Toen nog wel ja.

Bij FloraHolland loopt ook een visionair rond. Iemand die in de toekomst heeft gekeken en die zag dat het goed werd. En hij plaatste een stip op de horizon. Wanneer? In 2020. Want dan gaat het gebeuren. Of beter gezegd, dan ís het gebeurd. Dan besteedt de Europeaan 20% meer geld aan bloemen en planten dan nu het geval is.

Ja, die aap moest een keer uit de mouw komen. Want in diverse interviews heeft Lucas Vos ons laten weten dat we de consument meer moeten laten kopen. Het zit hem namelijk helemaal niet lekker dat de cadeaubon op de eerste plaats staat in de cadeaumarkt. Die positie behoort toe aan bloemen en planten. Met stip.

En dus richten we daar de blik op. Beknibbelen op kosten stopt een keer, we gaan ervoor zorgen dat er meer geld binnenkomt! Een loffelijk streven. Vandaar dat we miljoenen reserveren om hieraan te werken. En het toverwoord is promotie. Denk dan niet aan simpel adverteren, nee, we gaan eerst onderzoeken op welke manier we het best mensen kunnen bereiken. Aha!

Toen dit plaatje tijdens een regiobijeenkomst op de beamer kwam heb ik er een foto van gemaakt. Want is dit reëel? FloraHolland heeft in de afgelopen zes jaar een omzetstijging gekend van 10%. Durven we echt met droge ogen de ambitie uit te spreken dat we dit de komende zes jaar willen verdubbelen? En dan ook nog zonder dat we precies weten hóe we dat gaan doen? De slogans Flowering the world together en Planting seeds of opportunity for our members zijn natuurlijk prachtig gevonden, maar Wishful thinking had ook zeker niet misstaan.

Maar goed, ik ben geen visionair. Wellicht zoek ik over zes jaar die foto nog eens op, sla mezelf voor m’n kop en zeg ‘Hoe heb je eraan durven twijfelen!’ De promotiecampagne bleek een schot in de roos. Alle business is blooming. Zelfs de crisis is verleden tijd. Laten we het hopen. Dat zou voor onze sector alleen maar goed zijn.

Over Barack Obama gesproken: Hoe is het eigenlijk met hem?