Taobao

Een poosje terug heb ik het al een keer gehad over een typisch Chinees fenomeen als WeChat. Er is nog iets wat 100 procent staat voor China. Dat is Taobao. Taobao is letterlijk vertaald het ’searching for treasure’. Schatzoeken, zeg maar.

Taobao is kort door de bocht een website voor online shopping, zoals eBay of Amazon. Taobao heeft echter een razendsnelle organische groei doorgemaakt. Het is eigenlijk ook meer een platform dan een ’shop’ C2C formule. Consumer to consumer. Dat helpt ook direct een heel stuk in het vertrouwen dat er vaak is als iemand iets van een ander koopt. De koper betaalt aan Taobao, die stuurt het geld pas door naar de verkoper als de koper het product ontvangen en goedgekeurd heeft. Indien niet goed, gaat het product kosteloos terug en krijgt de koper zijn geld weer terug.

Aangezien er tussen bestellen en leveren toch gauw zo’n 10 tot 14 dagen zit, staat er heel veel geld uit wat door Taobao weer gebruikt wordt om kleine, beginnende ondernemers een soort microkrediet te geven om hun eigen business op te zetten op uiteraard: Taobao. Nog meer groei.

Taobao heeft geen eigen logistiek. Logistiek is vanzelf gegroeid, de verkoper regelt zijn eigen logistiek. China is een enorm land met een fantastische infrastructuur. Daardoor is alles binnen afzienbare tijd overal te bezorgen.

Taobao heeft ook zo snel kunnen groeien, omdat het zo’n groot land is waar nog heel veel kleine dorpjes zijn waar slechts een paar winkeltjes zijn. Die mensen hebben een fase overgeslagen en hebben direct de overstap gemaakt naar online winkelen.

Om een idee te geven hoe groot Taobao nu eigenlijk is, kun je kijken naar de verkoopwaardes op 11 november, Chinese Singles Day. Singles Day is van lieverlee de grootste online shoppingdag ter wereld. Taobao had een omzet van 5,8 miljard USD in 2013, 9,3 miljard in 2014 en bijna 15 miljard USD in 2015. Kijk, dat zijn nog eens dagomzetten.

Cok Harteveld,Van den Berg Roses, China