Toerisme

Triviant vraag 1: In welk land ligt de hoogste actieve vulkaan ter wereld?

Vraag 2: Wat was de hoofdstad van het noordelijk Incarijk? En vraag 3: Welke eilanden speelden een belangrijke rol bij de evolutietheorie van Darwin? Tien seconden, negen, acht …. pennen neer en bordjes omhoog! Het zal u niet verbazen, in een column over Ecuador kan het natuurlijk niet anders dan dat de juiste antwoorden Ecuador, Quito en Galapagos zijn. Maar uit recent onderzoek blijkt dat die antwoorden toch lang niet zo voor de hand liggen.

Sterker nog, het steekt Ecuador al jaren dat westerse toeristen veelal wél een vakantie naar Peru of Costa Rica boeken, maar minder goed Ecuador weten te vinden. Terwijl dit landje minstens evenveel te bieden heeft. Vandaar dan ook dat de Ecuadoraanse regering het toerisme tot één van haar belangrijkste economische speerpunten van de komende jaren heeft uitgeroepen. Het budget wordt tot 2017 maar liefst verviervoudigd, van omgerekend 30 naar 125 miljoen euro. En er is het startsein gegeven voor de nieuwe campagne ’All you need is… Ecuador’. Zoveel geld, daar moet je toch een mooie promotie voor kunnen doen!

Maar dan moet het wel anders dan bij het ’Ruta de las Flores’-project, dat vier jaar geleden met onder meer financiële steun van het ministerie en Expoflores in het leven geroepen werd. Het idee was geniaal. Colombia heeft z’n koffieroute, Chili een wijnroute, en nu dan Ecuador de bloemenroute. Toeristen konden onder begeleiding verschillende rozen- en zomerbloemenkwekerijen bezoeken en zo kennismaken met de pracht en praal van de Ecuadoraanse sierteeltsector. Op alle belangrijke toerismebeurzen werd er groots uitgepakt. Zelfs op de HortiFair heb ik ze zien staan! Maar helaas, al na twee jaar stopte de subsidie en stortte het hele project als een kaartenhuis ineen. Nu spreekt niemand er meer over.

Jammer hoor. Laten we hopen dat de plannen van het ministerie dit keer een betere afloop krijgen. De eerste opsteker is alvast binnen, want National Geographic Traveler heeft Ecuador onlangs uitgeroepen tot dé must see bestemming van 2014. Had u al vakantieplannen? Kom gerust langs. Dan zorg ik voor een bloemetje!
Victor van Dijk is vestigingsmanager Zuid-Amerika FleuraMetz