Tulpendag 2017 in teken Dutch Design

De Nationale Tulpendag 2017 heeft als thema Dutch Design. Door samenwerking met ketenpartners blijft het niet bij die promotie voor tulp op de Dam.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) kwam met het voorstel om ‘Dutch Design’ als jaarthema te kiezen. Voorzitter Arjan Smit van Tulpen Promotie Nederland (TPN): „We zagen al snel voldoende aanknopingspunten. Tulp is immers het nationale symbool.” Woensdag 30 november, tijdens de productbijeenkomst Tulp van Royal FloraHolland in Rijnsburg, lichtte hij de promotieplannen toe.
Afgelopen oktober, tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, heeft TPN zo’n 100 designers met een pakketje Ministeck uitgenodigd om een ontwerp te maken voor de zesde editie van de Nationele Tulpendag op de Dam. Binnenkort kiest TPN het winnende ontwerp. Vast staat de dag van het evenement op de Dam, de derde zaterdag in januari, in 2017 is dat 21 januari.

Elkaar versterkenKeukenhof heeft ook het thema Dutch Design in 2017, maar dat is toeval volgens Smit. „TPN staat los van Keukenhof, maar we werken wel nauw samen en versterken elkaar.” Met Keukenhof, Novasol (vakantiehuizen), NBTC en gemeente Noordwijk is TPN actief met promotie die is gericht op Duitse consumenten. Net als afgelopen seizoen zal de Duitse pers uitgenodigd worden op de Dam en in maart is er een ’tulpenactie’ in Duitsland.
Nieuw in 2017 is dat FloraHolland aansluitend aan die actie vooral in Duitsland en vooral via social media promotie voor tulp zal bedrijven. Smit: „Tot eind maart loopt de afzet van tulp meestal vlot. Daarna kunnen we wel steun gebruiken. Duitsland is een belangrijke afzetmarkt. Ze neemt zo’n 50% van de Nederlandse tulpen af.”
TPN zet zelf ook ‘tulpenreporters’ en bloggers in om de aandacht voor tulp via sociale media te vergroten. Honderden bloemisten in Nederland krijgen weer fysieke en promotionele ondersteuning van TPN tijdens de zogenoemde tulpenweken.

St. PetersburgAfgelopen seizoen zijn er volgens Smit 38 miljoen Duitsers bereikt via allerlei publicaties in de media. In Nederland zijn 170 publicaties geteld. De Nationale Tulpendag is tot in China en Rusland opgemerkt, aldus Smit. De Russische markt krijgt komend seizoen extra aandacht door een samenwerking met twee exporteurs. Medio februari zullen 9 miljoen boekjes worden uitgedeeld in Rusland met daarin allerlei tulpenfeitjes en bloemwerk waarin dit bolgewas de hoofdrol heeft. Medio mei wordt er een tulp gedoopt in St. Petersburg.