Via officiële, internationale pers, maar vooral via sociale media is zaterdag 16 januari verspreid dat het tulpenseizoen officieel geopend is. De vijfde editie van Nationale Tulpendag op de Dam in Amsterdam toonde aan dat tulp hot is.
De derde zaterdag in januari werd vijf jaar geleden gekozen als vaste dag in het jaar om groots aan te kondigen dat Nederlandse broeiers weer volop tulpen beschikbaar hebben. Stichting Tulpen Promotie Nederland (TPN) nam de opening van het haringseizoen daarvoor als voorbeeld. De Dam in Amsterdam werd plek van handeling, want tulpen komen uit Amsterdam, getuige het lied van Herman Emmink.
Tussen 13:00 en 16:00 uur mogen belangstellenden gratis een bosje plukken uit een tuin van 200.000 tulpen die in bakken zijn opgesteld. Het publiek staat al vanaf 11.00 uur langs de hekken om de tulpen te fotograferen en die beelden worden vaak via social media verspreid. De media is het evenement steeds meer gaan volgen. Inmiddels komt de pers volgens de organisatie uit de hele wereld. Via pers en social media heeft het evenement naar schatting een bereik van ruim 40 miljoen personen.
De Nationale Tulpendag wordt financieel mogelijk gemaakt door alle tulpenbroeiers in Nederland, Hobaho en de tulpenveredelaars Hybris, Remarkable Tulips en Vertuco. Daarnaast zijn er ruim veertig vrijwilligers en is er steun van Varga Beemster Transport, De Wit Transport, Van Straalen De Vries Transport, Royal Floraholland, Bloemenbureau Holland, 24Flower, gemeente Amsterdam, NBTC Holland Marketing, Noordwijk Marketing, NOVASOL en Keukenhof.