Tulpenseizoen succesvol geopend

Positieve reacties in de pluktuin op De Dam, tevreden bloemisten en betere prijzen op de klok. Het tulpenseizoen is afgelopen dagen in goede stemming begonnen.

De formele aftrap van het tulpenseizoen, een pluktuin op de Dam op de derde zaterdag in januari, werpt zijn vruchten af. Al weet Arjan Smit, voorzitter van Stichting Tulpenpromotie Nederland (TPN), dat het recente prijsherstel op de klok niet alleen is toe te wijzen aan marketing. Toch merkte hij in de aanloop naar de 4e editie van het evenement op de Dam aan den lijve dat tulp steeds meer belangstelling krijgt. Acht keer mocht hij live op de landelijke radio zijn woordje doen en er zijn vijftien interviews met media uit binnen- en buitenland afgenomen. „Wegens succes hebben we het als organisatie een paar dagen steeds drukker rond de tulpendag op de Dam”, concludeert Smit.

Mailtjes als dank
Op 17 januari kwamen naar schatting 16.000 mensen naar het evenement in Amsterdam. Er konden gratis 200.000 tulpen geplukt worden. Smit: „Toeristen, maar ook mensen die speciaal vanuit Zuid-Limburg of Noord-Groningen even hierheen kwamen om het mee te maken. We krijgen zelfs mailtjes als dank op de site van TPN.”

De vierde editie van de pluktuin op de Dam was er samenwerking met het Rode Kruis. Het logo van die organisatie was in tulpen uitgebeeld. Het motto van de dag: ’Deel blijdschap, geef tulpen’. Rode Kruis-ambassadrice Irene Moors doopte 15 januari de tulp Red Heart als eerbetoon aan alle Rode Kruis vrijwilligers die zich inzetten voor mensen in nood.

Op 16 januari werd een kar tulpen geveild ten behoeve van de hulporganisatie. De stelen brachten € 4.000 op; ruim viermaal meer dan de normale opbrengst voor zo’n kar bloemen. Smit: „We wilden met die veiling nastreven wat er gebeurt met het eerste vaatje haring van het seizoen. Dus promotie maken en zoveel mogelijk geld inzamelen voor een goed doel.” Commisionair Van de Plas uit Rijnsburg betaalde het meest voor een kuipje: € 5 per steel.

Grüne Woche
Tulpenpromotie is er niet alleen op de Dam. Vanaf 17 januari tot Valentijn zijn door een samenwerking van TPN met de VBW/Mijn Bloemist bij 200 Nederlandse bloemisten de zogenoemde tulpenweken, inclusief benodigd promotiemateriaal in de vorm van posters, bloemenkaartjes en emmerstekers. Bloemisten zagen hun omzet stijgen de afgelopen dagen. Nieuw dit seizoen is een stand op het evenement Grüne Woche, een vakbeurs voor de agrarische sector die 16 t/m 25 januari in Berlijn wordt gehouden. Ook daar waren de bezoekers volgens Smit enthousiast over tulp.

Niet alleen op de Dam waren volop tulpen beschikbaar. In de shop van het merk KAS in Rotterdam werd ludiek met veel tulpen ingehaakt op de officiele opening van het seizoen. De tulp als kiloknaller; €18 per kilo of €10 voor een pond