Tulpvak bijna unaniem voor promotie

Met 98,4% ‘voor’ waren tulpenbroeiers duidelijk over de vraag of ze de komende drie jaar geld willen afdragen voor promotie van hun product. Stichting TPN, Tulpen Promotie Nederland, kan door.

Tulpenbroeiers gaan net als voorgaande jaren 0,05% over hun omzet afdragen via FloraHolland. Het jaarlijkse budget voor tulpenpromotie blijft zo’n €130.000. Op de vakbijeenkomst in Rijnsburg werd donderdag 3 december verteld dat broeiers die niet meer via de veiling verhandelen, toegezegd hebben dat zij TPN blijven steunen. Die boodschap werd met applaus door de zaal, zo’n 150 tulpenbroeiers, begroet.

De Nationale Tulpendag op De Dam in Amsterdam blijft de voornaamste activiteit van TPN. De internationale media-aandacht daarvoor is de afgelopen vier edities sterk gegroeid. Naar schatting 40 miljoen consumenten werden in 2015 bereikt, legde TPN-voorzitter Arjan Smit uit.

In de periode 2016-2018 wil men bloemisten en groothandelaren nog meer activeren rond de Tulpendag op de derde zaterdag in januari (dit jaar 16 januari). Dat gaat onder andere via een online toolbox en in samenwerking met bloemistenorganisatie VBW. Via bloggers zal social media beter benut worden.

Met de Keukenhof, het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en de gemeente Noordwijk gaat TPN de internationele pers nog meer enthousiasmeren over tulpen en de bollenvelden in Nederland. Begin maart zijn er persbijeenkomsten in Keulen en Berlijn. Er gaat een ’tulpentram’ rijden in Keulen en Keukenhof wil extra uitpakken met twee tulpenshows (in week 12 en 17).

„Maar bij veel zaken hebben we jullie hulp nodig. Zorg voor bloemen, help mee op De Dam of ga tijdens de tulpenweken eens je verhaal vertellen bij bloemisten. Samen kunnen we veel en je leert er altijd wat van,” aldus Smit.