UNIEK, zonder UNIEK te zijn!

Begin dit jaar was ik drie weken lang in het door iedereen genoemde ‘UNIEKE’ Nieuw Zeeland. Maar hoe UNIEK is eigenlijk UNIEK? Eén ding is zeker: uw product is UNIEK!

Mijn naam is Mathanje de Jong en ik ben ruim vier jaar werkzaam bij MPS. Ik ben binnen MPS verantwoordelijk voor klantwaarde en kom mede daardoor bij veel verschillende (tuinbouw)bedrijven over de vloer. Ook naast het bedrijfsleven ben ik op zoek naar ideeën, waar de tuinbouwsector verder mee kan komen. Ik deel graag m’n ervaringen en hoop jullie te inspireren met m’n blogs!

Uniek zonder Uniek te zijn!
Nieuw-Zeelanders presenteren élk stukje diversiteit aan natuur en activiteiten als UNIEK. Of het nu gaat om Mount Doom – onder andere bekend van de Lord of the Rings – , gletsjerwandelingen, wilde dolfijnen, albatrossen, walvissen of skydiven.

Het verkondigen van UNIEK zijn werkt!

2,5 miljoen buitenlandse toeristen reizen per jaar naar Nieuw-Zeeland om deze UNIEKE ervaringen op te doen. Terwijl dit ook mogelijk is dichter bij huis.

In Zwitserland zijn bijvoorbeeld hogere bergen met nog grotere gletsjers dan in Nieuw Zeeland, en er zijn maar relatief weinig mensen bekend met de mooie orkatochten in Noorwegen.

Waar ter wereld kun je niet skydiven? En toch wagen de toeristen massaal dé sprong in Nieuw-Zeeland.

Wat Nieuw-Zeeland kan op het gebied van skydiven, kan de Nederlandse tuinbouw op het gebied van bloemen en planten!

Laat zien wat voor een mooie producten er in Nederland geteeld worden en hoe innovatief de tuinbouwsector is.

Air New Zealand heeft bijvoorbeeld de personages van de Hobbit verwerkt in het filmpje van de veiligheidsinstructies: zie het filmpje. Hoe gaaf zou het zijn als Transavia dit zou doen met toonaangevende tuinders en hun producten?

Ook door het plaatsen van borden langs de autowegen en het aanpassen van de aankleding in de VVV-winkels kan helpen om de tuinbouw nog meer op de kaart te zetten, bij zowel nationaal als internationaal publiek.

Daarnaast kunnen ondernemers ook op hun bedrijf laten zien dat ze UNIEK zijn. Door te laten zien waar ze voor staan en welke certificering ze hebben behaald. Ook al zijn er veel bedrijven duurzaam en sociaal gecertificeerd, het is UNIEK, laat het zien!

Mathanje de Jong, MPS