VBW wil meer bloemisten bewegen tot promotie

Op maandag 8 september bracht de Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) veredelaars, telers en bloemisten bij elkaar. Samen kunnen zij de afzet op de winkelvloer vergroten. De VBW hoopt dat meer bloemisten met het aangeboden materiaal aan de slag gaan.

De branchevereniging voor de bloemisten, VBW, heeft 2,5 jaar geleden het communicatielabel Mijn Bloemist opgericht. Met dit label wil de VBW bloemisten handvatten aanreiken om meer aan promotie te doen in de winkel. Er zijn verschillende campagnes ontwikkeld, zoals de Vrijwilligersweken, Pioen- en Tulpenweken.

Dit najaar liggen er meer acties in het verschiet. Deze maand wordt potchrysant Organza van Royal van Zanten gepromoot. De campagne voor de Nederlandse roos start op 27 september en in oktober brengt de VBW de nieuwe cyclaam Petticoat van Shoneveld Breeding onder de aandacht.

In totaal nemen nu 500 bloemisten deel aan Mijn Bloemist. Zij kunnen zich inschrijven voor de campagnes en dat doorvertalen op de winkelvloer. Volgens de VBW gaan zo’n 200 bloemisten écht actief aan de slag met het aangeboden materiaal. De organisatie wil dit aantal verder opschroeven.

Martijn Vreugdenhil van SV.CO en Isabel Groot van Royal van Zanten peilen bij bloemisten in welke rijpheidstadium zij de Organza het liefst aangevoerd zien. De witte potchrysant wordt deze maand onder de aandacht gebracht door de VBW en Waterdrinker.