Verandering

Elke morgen als ik wakker word volgt hetzelfde ritueel. Wassen, aankleden, toiletbezoek en brood klaarmaken. Twee boterhammen, met kaas en pindakaas. Even tijd voor bezinning en gebed. Rust, reinheid, regelmaat.

En dat middenin een veranderende wereld. Want dat kun je toch wel zeggen. Alles moet anders. Afscheid van fossiele brandstoffen, van Zwarte Piet en van de elite, om maar even wat te noemen. En daarvoor in de plaats komen duurzaamheid, de schoorsteenpiet en Donald Trump. Niet dat die drie iets met elkaar gemeen hebben, maar toch.

Met dit in gedachten ging ik op donderdagmiddag naar een regiobijeenkomst van FloraHolland. Belangrijk onderdeel van de bespreking Het Nieuwe Veilen. Met hoofdletters, dat geeft aan hoe groot Het Belang van Het Onderwerp is. Want ook de veiling moet mee veranderen, dat willen klanten. En een paar leden natuurlijk. U snapt, ik was wat cynisch. Maar met een buffet in het vooruitzicht, vooruit.

Nu wil ik mezelf niet neerzetten als een fossiel die altijd alles maar bij het oude wil houden. Zeker niet. Ik heb internet, een smartphone, voorzie alle te veilen partijen van een foto (ja, ik wel) en blaas ook op de sociale media mijn partijtje mee. Dus vooruitgang en verandering? Het is mij niet vreemd, al moet het wel een zinnig doel dienen.

Dus als de veiling aanloopt tegen problemen in het vermarkten of verdelen van bloemen en planten, zoek naar oplossingen. Luister naar klanten en leden. Zorg dat je ze op de juiste wijze kunt blijven bedienen.

En zal ik u nu eens iets vertellen? Die regiobijeenkomst heeft mij meer dan gerustgesteld. Veel omtrent het nieuwe veilen is nog onzeker, maar er wordt op een goede manier omgegaan met de diversiteit die er onder leden en zeker ook onder klanten is. Er blijft keuze in de manier van veilen, aftuin of gewoon op de dag zelf. Mijn complimenten voor Ronald Teerds en zijn team.

De tijd zal uitwijzen of de markt ons uiteindelijk één kant op dwingt. Ík houd het voorlopig op kaas en pindakaas ’s morgens.

Kees van Egmond