Met interesse las ik in het Vakblad de stelling van 6 mei over FloraMondo als het nieuwe systeem voor daghandel. We zien in Canada een verschuiving naar online verhandeling van producten. Online aanbieden, tonen en kopen is binnen ieders handbereik.
Ook betaling online is eenvoudig. Overbodige kosten kunnen beperkt worden. Het is echter belangrijk om te begrijpen wat de werkelijke kosten zijn, hoeveel marge we kunnen en willen doorberekenen en wat de klant bereid is om voor mijn product te betalen. Hier ligt de uitdaging voor online verhandeling.
Elke klant heeft een plaats in de markt, zowel de grote als de kleine: de big-box stores, de supermarkten en winkelketens, de bloemenwinkels en seizoensgebonden winkels. De kunst van het handhaven van de positie in de markt is om bij elke transactie de juiste marge door te berekenen. Weten wie de medeaanbieders zijn, op welke punten jouw bedrijf zich kan onderscheiden en daarvoor de prijs te durven vragen die je denkt dat het waard is. Dan kun je zelfs aan de eindconsument gaan leveren en er een detailhandelsprijs voor vragen. De levering via taxiservice neemt de klant op de koop toe, dus waarom ook niet voor de service van exclusieve verse levering een retailmarge vragen? Met de huidige ontwikkeling van levering op bestelling is elk format mogelijk. En groter is dan niet altijd meer beter.
Bij de Food Terminal in Toronto vinden we Aziatische kopers die voor 4.00 uur al op pad zijn om hun inkopen te doen. Voor de klok in Mississauga vinden we om 6.00 uur ook Aziatische kopers die bereid zijn een hogere prijs te betalen wanneer product schaars is en nauwelijks geïnteresseerd zijn in meer wanneer er een groot aanbod is. Bij de groothandel wordt voor een goed product een redelijke prijs betaald mits voldoende product beschikbaar is.
Voor elk systeem van verkopen is een totaal andere aanpak noodzakelijk, een andere productmix, een andere prijs, een ander tijdstip van levering, een andere manier van ordervoorbereiding. De klok wordt wellicht door steeds minder klanten bezocht en bedient in Ontario minder dan 10% van de markt. Kopen op afstand neemt langzaam toe, evenals virtueel veilen van product dat nog niet op de veiling is aangeleverd. Mijn stelling is nog steeds: ’Voor elke plant een klant’.
Angelle van Kleef,
Potplantenkweker in Ontario, Canada