Vernieuwing

Begin november was ik voor familiebezoek in Nederland. Een mooie gelegenheid om mijn licht op te steken over verbeteringen in productie en verkoop.

Mijn bezoek viel samen met de Trade Fair in Aalsmeer. Dus op woensdagochtend was ik rond negen uur op de beurs. Ik was onder de indruk van het grote aantal deelnemende bedrijven. De variatie van producten per bedrijf, de professionele aankleding van de stands, aanvullend promotiemateriaal en natuurlijk het praatje bij het product trokken vele geïnteresseerden, zowel kopers als kijkers.

Vooral de stands met bromelia’s trokken mijn belangstelling. Meestal stelde ik me voor als bromeliakweker uit Canada. Toen ik hoorde over geproduceerde en verkochte aantallen viel mijn mond regelmatig open van verbazing. En hoe hoge productie bij verstoord marktevenwicht kan omslaan in overproductie. Kwekers besteden veel aandacht aan verkoopondersteuning, productinformatie, toegevoegde waarde van potten en verpakkingsmateriaal, presentatie, kwaliteitsverbetering, optimalisatie van het rijpheidsstadium en verbreding van het sortiment. Daar kan ik nog wat van leren.

En dan was er ook nog de nieuwe strategische koers FloraHolland 2020 om te komen tot meer klanten die meer geld uitgeven aan bloemen en planten. Kortom, een kijkje in de toekomst en werken aan betere prijsvorming. In Canada wordt een toekomstvisie nauwelijks besproken. Ook daardoor was deze beurs leerzaam.

Over prijsvorming gesproken. Thuis in Canada werken we met een ’minimum buy back’ prijs op de klok. De kweker bepaalt deze zelf. Onder deze minimale prijs koopt hij zijn product terug. Het is een psychologische prijs waaronder uiteindelijk niet meer product verkocht wordt. Wanneer het systeem kundig wordt toegepast bedraagt de ’buy back’ minder dan 0,5%.

De veilingkosten zijn hier trouwens ook hoog, maar doordat het een specifiek afzetkanaal betreft, kunnen bloemisten en kleine kopers hier vaak voor een betere prijs inkopen dan bij de groothandel.

Vernieuwing betekent creatief blijven kijken naar bestaande processen. Nieuwe ideeën kunnen ten slotte overal gebruikt worden.

Angelle van Kleef is teler in Ontario