Victor van Dijk: ‘In Ecuador kost alles standaard een dollar’

Kent ú ze allemaal nog, de oude Nederlandse maandnamen? Ik heb het lijstje ooit op school moeten leren. Maar veel verder dan ’Augustus Oogstmaand’ kom ik vandaag de dag niet meer. Hier in de Andes blijken er ook oude maandnamen te zijn. Bedacht door de Inca’s, ruim 600 jaar geleden. En toeval of niet, maar ook hier is augustus de oogstmaand.

Mandarijnen, mais, aardappels en gerst. Het wordt momenteel met ladingen tegelijk binnengehaald. Geen consument die eraan ontkomt. Onderweg bij elk kruispunt of verkeerslicht staat wel een indiaantje zijn handel aan te prijzen: ’a un dólar, a un dólar”. Sinds de invoering van de Amerikaanse munt kost hier alles standaard één dollar. Wel zo gemakkelijk! Bij een verstoorde marktwerking is niet de prijs variabel, maar het aantal vruchten of kolven dat je voor je dollar krijgt.

Naast de oogstmaand kenden de Inca’s onder meer de maand van de vogelverschrikkers (oktober) en de maand van de lendenlap (februari). Ik zie het al voor me: een groepje mannen in de rij bij de kleermaker, voor hun jaarlijkse garderobevernieuwing. Een soort van mode-maand! Wellicht was het wel een voorloper van al die commerciële maandnamen anno één-en-twintigste eeuw: meimaand moedermaand, februari maand van de liefde. En ga zo maar door.

Terwijl op het platteland de traditionele oogstfeesten nu hun hoogtepunt beleven, is er in de stedelijke gebieden niets meer over van die klassieke gewoonten. Augustus is niet langer oogstmaand, maar ’back-to-school’-maand. Het gaat zelfs zó ver, dat iedere werknemer hier een extra maandsalaris van omgerekend €320 ontvangt, om daarmee schoolgerei aan te kunnen schaffen. Dat is in de wet bepaald. Ook voor wie geen kinderen heeft.

Zodra in september de klassen weer begonnen zijn, doemt de kerst hier al weer op. Belachelijk vroeg. Maar ja, Ecuadoranen zijn er gek op! Er is zelfs een keten van kerstwinkels in Quito, die alleen tijdens de kerstperiode geopend is. Eind september vindt traditiegetrouw de opening plaats onder het mom van ’Kind eruit. Kerstboom erin’. Het had zomaar een marketingcampagne van Bloemenbureau Holland kunnen zijn.

Victor van Dijk,

Area manager Zuid-Amerika, FleuraMetz

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties