Vakblad voor de Bloemisterij Veiling Holambra piekert niet over kostenmaker is kostendrager

Veiling Holambra piekert niet over kostenmaker is kostendrager

0

Bij Veiling Holambra moeten ze niet denken aan het kostenmaker-kostendrager principe. Het zou het begin van het einde zijn van de veiling. „Juist het gevarieerde aanbod maakt de veiling aantrekkelijk”, vertelde bestuursvoorzitter Joost van Oene.

Vandaag nam de directeur André van Kruijssen me op sleeptouw door Veiling Holambra. Ik maakte kennis met veel ins en outs van de belangrijke marktplaats. Sprak met de marketing manager, sales manager en vier leden van het bestuur. Het waren mooie gesprekken waarin ik de veiling steeds beter leerde kennen.

Van Kruijsen vertelde me dat Veiling Holambra naar ander veilingen kijkt. Om te leren. Hij weet ook dat andere veilingen op hun beurt weer van Holambra kunnen leren. Zo heeft Holambra een tracking en tracing systeem voor de logistieke middelen. Karren, bledden, fust, fustrekken en meermalige trays zijn uitgerust met chips. Het was een flinke investering. Ik krijg hier van de week meer over te horen.

Ik vroeg de bestuursleden onder meer wat de grote discussiepunten op de veiling zijn. Het eerste wat voorzitter Joost van Oene te binnen schoot waren de tarieven. Daar is weleens gemor over. En ja: ze hebben de veranderingen in het tarievenstelsel van Royal FloraHolland op de voet gevolgd. Veiling Holambra – lees de leden – zijn echter geenszins van plan het kostenmaker-kostendrager principe doorvoeren.

„Als je het kostenmaker-kostendrager principe doorvoert dan zijn de kleine aanvoerders binnen tien jaar weg en zijn er nog maar een paar grote aanvoerders over. Phalaenopsis en roos zullen blijven, maar de variëteit in het aanbod is verdwenen”, kreeg ik te horen van de voorzitter. „Juist het gevarieerde aanbod maakt de veiling aantrekkelijk.”

Een ander principe waarin de veiling volhardt is dat de tarieven voor verkoop via klok, bemiddeling en webshop gelijk zijn. Maak je bijvoorbeeld de verkoop via bemiddeling goedkoper dan ondermijn je de klok. Want kwekers zullen meer via bemiddeling gaan verkopen, aldus het bestuur.

En dat willen de leden van Holambra niet. „De klok is het meest interessante commerciële instrument, Het is het enige instrument dat aangeeft wat de prijs van vandaag is. Iedereen kijkt naar de klok.”, aldus Van Oene. „We waren allemaal ooit kleine kwekers. Moeten we de kleine kwekers gaan dwingen te groeien.” Van Kruijssen voegde daaraan toe dat als je de klok duurder maakt je eigenlijk aangeeft dat je van de klok af wilt.

Wat als een grote kweker dreigt weg te lopen omdat hij de tarieven voor bemiddeling te hoog vindt? „Dan is hij vrij te gaan. Onze visie is om het beste resultaat voor iedereen te halen”, zei Van Oene. Nu dient daarbij verteld worden dat de ‘Brazilianen’ zich terdege realiseren dat ze sterk aan hun principes kunnen vasthouden, omdat er niet als in Nederland grote handelspartijen zijn die een grote machtspositie hebben.

Is er dan nooit strijd? Ja, hoor. Op een geweldige barbecue bij phalaenopsisteler Gé Barendse vernam ik dat er wel eens strijd is met retailers. De retailers staan als klant ingeschreven bij Veiling Holambra en doen dus zaken met de telers zonder dat er een handelaar tussen zit. En nu heeft er een regelmatig moeite met de strikte betalingstermijn van twee, drie weken. Het heeft al tot een aantal spannende situaties geleid waarbij de veiling voet bij stuk hield.

Nee, ze willen op Veiling Holambra absoluut niet van de klok af. Frappant is dat het aandeel van de klok vergeleken met FloraHolland helemaal niet zo groot is. Een derde van de handel wordt via de klok verkocht. Loopt de klokinkoop dan terug? Nee. De afgelopen jaren nam het aantal klokklanten gestaag toe en besloot de veiling de tribune uit te breiden van 370 tot 450 plaatsen. Dit werd een maand geleden voltooid.

Is de veiling ouderwets? Ik heb de indruk dat dat absoluut niet zo is. Want naast de tracking en tracing van karren en fust is ze op allerlei gebieden vooruitstrevend. Zo zit ze met retailers om tafel om deals te sluiten en stimuleert ze de verkoop op de winkelvloer door allerlei concepten te bedenken. En dan is er ook de klokvoorverkoop en het multitransactieveilen. Momenteel wordt ook hard gewerkt aan een digitaal platform.

Nee, ouderwets is de veiling geenszins. Maar wel heel principieel.

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

avatar