Volks(republiek)wagen

Volkswagen Group verkeert in zwaar weer.

Gesjoemel met uitstootwaardes trekt een zware wissel op het autoconcern. Er zijn echter ook lichtpuntjes. Van de 4,7 miljoen auto’s die VW verkocht in de eerste helft van 2015, gingen er 1,7 miljoen naar Chinese kopers. Dat zijn er een paar meer dan de krap 300.000 die in de VS zijn verkocht. In China rijden dus extreem veel Volkswagens. En omdat dit allemaal benzineauto’s zijn zit daar dus het lichtpuntje voor Volkswagen Group. In China rijden alleen vrachtwagens, bussen en machines voor bijvoorbeeld grondverzet op diesel.

Wat er in China gebeurt is voor VW belangrijker dan in enig ander land ter wereld. Chinezen willen graag westerse producten. En er is niets meer westers dan een Volkswagen. Als dit merk een flinke figuurlijke deuk oploopt zou dat de vraag best kunnen beïnvloeden maar de impact zal niet groot zijn. Je merkt of hoort er hier eigenlijks niets over.

Wat wel grote impact kan hebben is wat de Chinese overheid gaat doen. Het beste voor VW zou zijn als de overheid zich coulant opstelt. Misschien hier en daar wat restricties op verkoop van dieselauto’s, maar dat zijn er toch niet veel. Dit scenario is het meest aannemelijk, omdat dit ook een paar van de grootste Chinese autofabrieken zal behoeden voor grote verliezen. VW heeft namelijk partnerships met een paar van deze grote concerns waarin de Chinezen een meerderheidsbelang hebben. Als China echter een harde aanpak hanteert heeft ze voldoende macht om de verkoop van VW’s te minimaliseren, of grotere delen van de samenwerking aan de Chinese partners te geven. Kortom: het lijkt er veel op dat China de toekomst van VW in handen heeft.

Chinezen liggen overigens niet wakker van uitstootwaardes. Als je soms de rookwolken uit auto’s ziet komen, is er nog een flinke weg te gaan. Het is echter wel een heet hangijzer aan het worden. Maar zoals altijd grijpt men het eerst in waar de grootste klappen te maken zijn, en dat is de industrie. Daar is zeker veel aan de hand. Emissiewaardes van auto’s komen daarna pas aan de beurt.

Volkswagen, Audi, Porsche, voor deze merken is China Dé markt. Hopelijk blijft dat zo. Beter een degelijke Volkswagen dan een Chinese kopie daarvan.

Cok Harteveld in general manager Van den Berg Roses China