Vraaggericht produceren

Waar ik mijzelf het meest over verbaas in onze handel is dat we producten maken zonder dat we zeker weten of hier behoefte aan is. Ik begrijp het ook wel, want je kunt niet altijd weten wat de behoefte is en vaak is de behoefte gebaseerd op een momentopname.

Toch is het vreemd dat zoveel producten, bloemen, planten en groentes in onze sector worden geproduceerd zonder dat we weten of deze daadwerkelijk gekocht gaan worden.

In de afgelopen jaren zie ik wel dat steeds meer ondernemingen willen weten wat een consument van zijn of haar product vindt. Ik denk dat dit deels komt door de overproductie en doordat je je als kweker niet meer kunt onderscheiden. We gaan daarom allemaal op zoek naar toegevoegde waarde. In de groente gaat men terug naar de smaak en in de bloemen en planten verschuift de focus naar boeketten en concepten. Dit allemaal met het doel om een betere prijs te krijgen voor je product.

Het zoeken naar toegevoegde waarde brengt wel met zich mee dat je nieuwe mensen met andere specialismes aan moet trekken binnen je bedrijf. Ook kunt je je niet alleen maar bezig houden met telen. Voor veel bedrijven is dit een grote verandering en voor sommige ook beangstigend, maar voor mij persoonlijk is dit een kans. Ik weet niet of ik wel in de tuinbouw zou werken als deze omslag er niet was geweest.

In de zoektocht naar toegevoegde waarde heb ik voor ons bedrijf al drie keer op de Libelle Zomerweek gestaan. Dit evenement wordt georganiseerd door het vrouwenblad Libelle en trekt ruim 80.000 bezoekers, voornamelijk vrouwen. Het vindt plaats op het Almeerderstrand waar de vele vrouwen langs paviljoens lopen met kleding, eten, toiletartikelen, bloemen en sinds dit jaar ook planten. Een heus dagje uit dus.

In de Libelle Zomerweek ga je eigenlijk met de billen bloot en laat je de consument iets van je product vinden. Iedere mening krijg je: mooi, lelijk, goedkoop, duur, vooroordelen etc. Het belangrijkste is dat er geen goede of foute meningen zijn en uiteindelijk gaat het er om wat je met deze informatie kunt en gaat doen.

Persoonlijk vind ik dat je als ondernemer minimaal een week in het jaar met de billen bloot moet gaan. Ga tussen de consumenten staan en laat hen wat van je product vinden. Dan kunnen we in de toekomst 80% van onze afzet vraaggericht produceren!

Joyce Lansbergen
LG Flowers