Vriendjesdag

Op 12 juni was het ’dia dos namorados’ oftewel de Braziliaanse Valentijnsdag. Maar tevens was het de opening van het WK voetbal. Naar aanloop van ‘dia dos namorados’ kwam onze Marketing-afdeling tot het plan om in een van de grootste en luxieuze winkelcentra van Brazilië, rode rozen uit te delen.

Stelt u even voor dat de opening van het WK voetbal in Nederland wordt gehouden en de openingsdag is op 14 februari. Op 12 juni sluiten veel bedrijven en winkels en iedereen zit aan de buis. De verwachtingen van bloemenzaken zijn dan ook niet hooggespannen. Maar wellicht valt het mee!

Zelf zal ik er weinig van meekrijgen, want we staan met 7.000 Nederlanders in het centrum van Salvador. Eindelijk is het WK begonnen en het zal best een mooi feest worden.

Op mijn kamer is door onze marketing-afdeling van Veiling Holambra een Braziliaanse vlag gehangen want die mocht op de kamer van de directie niet ontbreken. De veiling is versierd met gele en groene planten en zelfs de ompotten zijn allemaal geel, groen en blauw.

Maar natuurlijk is er een tegenactie. Van Ben van der Heide van VDH Foliekassen BV ontvingen we vrijkaarten voor de wedstrijden van Nederland. Een geweldige actie van Ben! Onze commercieel manager Rachel Osorio gaf aan naar de wedstrijd Australië-Nederland in Porto Alegre heen te willen en natuurlijk krijgt ze als voorwaarde mee dat ze de hele dag in het oranje shirt van Nederland loopt!

Maandag komt radio 1 de hele dag naar Holambra. Men wil Nederlanders spreken en dat kan in Holambra. Een mooie gelegenheid om Holambra te promoten. Mooi om te zien dat zo´n klein stadje zich in de belangstelling bevindt van zo veel media.

Over media-acties gesproken. Naar aanloop van ‘dia dos namorados’ kwam onze Marketing-afdeling tot het plan om in een van de grootste en luxueuze winkelcentra van Brazilië, shopping centrum Dom Pedro hier vlakbij in Campinas, 1.500 rode rozen uit te delen. NIet zo maar, maar met een koor van 40 zangers, 30 dansers en een professionele groep voor geluid en opnames.

Kinderen uit Holambra in Nederlandse kledingdracht deelden de rozen uit. En dit op zondag, om 18.00 uur, het spitsuur wanneer het shopping centrum vol is met Braziliaanse families. Nu houden Brazilianen erg van knuffelen en zijn ze snel emotioneel. U begrijpt dat deze actie enorm aansprak en ik wil u de beelden niet onthouden.

Mooi om te vermelden dat onze rozenkwekers de rozen voor deze actie ter beschikking stelden. Zo blijven deze acties betaalbaar. Inmiddels staan de opnames op you tube en Facebook en de beelden worden hierdoor heel snel verspreid. In drie dagen tijd bekeken al 221.000 mensen de video via FB en Youtube! Goede marketing! Ik wens u veel kijkgenot tijdens het WK!

Bekijk het fimpje op Youtube

André van Kruijssen