Het aftellen is begonnen en de kriebels worden voelbaar! Inmiddels kleurt heel Ecuador geel-blauw-rood, want ook de ’tricolores’, zoals de Ecuadoraanse selectie wordt genoemd, zijn erbij straks in Brazilië.
Voor Ecuador is kwalificatie lang niet zo vanzelfsprekend en vandaar dat er al maandenlang gefeest wordt hier. Maar nu de aftrap echt met rasse schreden nadert, begint ook hier de WK-gekte los te barsten. Op de route naar het vliegveld toe is een metershoge kopie van het Christusbeeld geplaatst. De etiketten op de bierflesjes zijn in de vorm van het nationale shirt. En overal wordt er geleurd met HD breedbeeld tv’s, (peperdure) reispakketten, of de kans op een geheel verzorgde VIP-reis naar één van de wedstrijden bij de aankoop van een auto, een zak hondenbrokken of gewoon een paar schoenen. Iedere winkelier doet wel wat.
Maar wat op mij deze maand nog de meeste indruk heeft gemaakt, is de extreme rage rondom Panini-voetbalplaatjes! Jong of oud, man of vrouw, werkelijk iedereen lijkt ze te sparen. Alleen al op ons kantoor zijn er een collega of tien die de stickers sparen. Elke ochtend begint dan ook steevast met een levendige ruilhandel van dubbele plaatjes. Maar ook buiten de FleuraMetz-muren gaat het uitwisselen door. Zo zijn er bij alle grote winkelcentra speciale ruillocaties aangewezen waar de verzamelaars hun passie kunnen delen. Zeker in de weekenden weet je niet wat je daar meemaakt. Landelijk was de vraag naar stickers vorige week zelfs zo groot, dat ze een paar dagen totaal uitverkocht waren.
De grootste bank van Ecuador had het allemaal goed voorzien en heeft met de Panini-albums de slag van z’n leven geslagen door in samenwerking met Panini aan ieder album twee extra bladzijden toe te voegen. Op deze bladzijden verschijnt het ’sterrenelftal’ van het WK. Maar de stickers zijn natuurlijk alleen bij de bank te verkrijgen, en bovendien pas ná storting van 50 dollar op je spaarrekening. Bingo voor de bank!
Niemand in de wereld verwacht overigens dat Ecuador het ver zal schoppen op het WK. Maar dat zien ze zelf heel anders. Zolang er ’Sí Se Puede’ (’We kunnen het’) klinkt, houdt men hier de hoop dat Ecuador de wereldcup wint!
Victor van Dijk is vestigingsmanager Zuid-Amerika voor FleuraMetz