Wat brengt de toekomst?

    Ik loop al een tijdje rond met de vraag wat de toekomst ons gaat brengen. Er vinden de laatste jaren zo ongelooflijk veel veranderingen plaats. Zo laten we de boodschappen steeds meer thuisbezorgen en is thuiswerken door de coronapandemie in een stroomversnelling gekomen. Voor ondernemers is het steeds moeilijker om alle veranderingen bij te benen, laat staan om ze te voorspellen. Een goede vriend van mij heeft een groot kledingmerk dat zich richt op de zakelijke markt. De afgelopen anderhalf jaar is de vraag naar jasjes en dasjes flink gedaald. Hij heeft hierop ingespeeld door veel meer casual kleding aan te bieden. Hij heeft nu zelfs een sportkledinglijn op poten gezet. Met succes overigens.

    Al gaat de bloemenverkoop nog prima, ook als bloemisten moeten we scherp blijven op veranderingen. Het is een zekerheidje dat consumentengedrag altijd zal blijven veranderen. Op dit moment hebben mensen bijvoorbeeld minder tot geen reistijd doordat ze thuiswerken. Die ‘extra tijd’ besteden ze nu door in hun pauze een boodschapje te doen in het winkelcentrum in de buurt. Dit soort verschuivingen kunnen veel invloed hebben op de piekmomenten in je winkel. En dat is weer van invloed op de bezetting van personeel op de werkvloer. Mijn verwachting voor de toekomst is dat de behoefte voor mooie bloemen blijft groeien. (Deels) thuis­werken en minder vaak op vakantie gaan (want onbetaalbaar!) zijn blijvende trends. Hiervoor in de plaats gaan mensen vaker de decoratie in hun huis veranderen. Gevolg is meer vervangingsaankopen in onze winkels.

    Nog een ontwikkeling om serieus rekening mee te houden is iets wat al jaren geleden is aangekondigd: de vergrijzing. Die is nu echt in volle omvang merkbaar. Hoeveel ouderen er nu dagelijks de bloemenwinkels bezoeken is echt gigantisch. Hun smaak is gelukkig zeker niet ouderwets; ze zijn hipper dan ooit. En genoeg ouderen hebben flink te besteden. Nog een ontwikkeling die in de lift blijft zitten, is de online bloemenverkoop. Fysieke bloemenwinkels kunnen wel blijven floreren, zolang ze niet zijn omgeven door half leegstaande kantoorpanden. Locatie is belangrijker dan ooit. Hoe de toekomst er precies uit gaat zien weet natuurlijk niemand. Maar erover nadenken en naar handelen getuigt in ieder geval van een visie. En een visie geeft mij rust.

    Tekst Jan van der Horst, De Bloemen- en Plantenbeurs

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties