Wegenbouw

Werden er de afgelopen jaren met name appartementen gebouwd, de focus in China ligt nu op wegen. Hier en daar zie je nog een groot complex van verschillende torens gebouwd worden. Naast de al leegstaande torens van paar jaar terug. Maar het gebeurt minder dan voorheen.

Juist door de leegstand en daardoor zakkende prijzen is er een beetje de klad ingekomen. Er komen wel veel wegen bij. Ten minste bij ons in Yunnan. En net als appartementen kunnen ze hier wegen ook letterlijk uit de grond stampen.

Daar moet alles voor wijken. Nieuwe wegen lopen soms dusdanig dicht langs de bebouwing dat er zelfs hier en daar letterlijk van appartementenblokken de helft af wordt gezaagd. De weg loopt dan op een meter of twee van de nog bestaande bebouwing. Je ziet dan nog precies hoe zo’n appartement was ingedeeld.

Ook het begrip ’highway’ krijgt hier een andere dimensie. Letterlijk high. Nieuwe snelwegen door de bergen moeten zo vlak mogelijk. Dus bergen worden afgegraven en dalen krijgen immens hoge betonnen staanders waar ergens boven de snelweg loopt. Vaak volgt een snelweg redelijk een bestaande oude weg. Die kronkelt door de bergen terwijl de nieuwe snelweg soms boven je, naast je of onder je loopt.

Veel snelwegen zijn verhoogd: vijf, tien of vijftig meter boven de grond. Half door meertjes en ook eventuele dorpjes moeten wijken. De nieuwe snelwegen worden ook in ’no time’ gebouwd. Verschillende groepen bouwen allemaal een traject. Uiteraard gaat dat niet altijd helemaal goed. Soms is er ineens ergens een aansluiting van het ene stuk op het andere dat een halve meter lager ligt. Dan moet er weer wat afgebroken worden.

Juist omdat er nogal eens wat misgaat zijn nieuwe snelwegen het eerste jaar altijd lekker rustig. Iedereen kijkt eerst een beetje de kat uit de boom of die vier of vijf lagen tellende knooppunten het allemaal houden. Als er na een jaar niets is ingestort wordt het drukker totdat het er net zo vast staat als op de al bestaande wegen.

Je ziet wel dat al die nieuwe wegen en snelwegen echt nodig zijn Alles staat altijd vast; met name de steden in en uit. Maar dat is niets nieuws. Noem eens een land waar geen fileleed is. Ook wat dat betreft gaat China in sneltreinvaart mee in de vaart der volkeren.

Cok Harteveld
General manager Van den Berg Roses, China