Weinig animo onder bloemisten voor BloemistExclusief

Bloemisten bestelden in het pilotjaar te weinig via BloemistExlusief. Met gemiddeld zo’n veertig transacties per week bleek het project niet rendabel. FloraHolland gaat om deze reden dan ook niet door met BloemistExclusief.

De animo onder bloemisten voor het online kanaal voor bijzondere bloemen en planten bleek in het eerste jaar laag. Volgens FloraHolland komt dit vooral omdat bloemisten niet gewend zijn online in te kopen.

Bloemist Dick Hagestein kocht via BloemistExclusief in, maar geeft aan dat het voor hem niet goed werkbaar was. „Het probleem is dat je een dag van tevoren moet bestellen. Dat werkt niet. Ik wil het graag voor of na het veilen direct meenemen”, zegt deze bloemist. Een andere inkoper meent dat het assortiment weinig vernieuwend en niet exclusief genoeg was. „De handel die bij BloemistExclusief te koop was, stond soms ook voor de klok. Daarnaast waren de prijzen aan de pittige kant”, vindt Gerda Heling van Drenth Inkoop.

Positief zijn de gebruikers over de marketing rondom bijzondere bloemen en planten. FloraHolland wil dan ook doorgaan met deze content. De veiling blijft bijzondere producten onder de aandacht brengen via de Bloemistenklok, Facebook en Twitter en zoekt de samenwerking met de groothandel en VBW op.

Lees meer over de ervaringen met BloemistExclusief in het Vakblad voor de Bloemisterij, nummer 25.