Zeepbel

We komen elkaar tegen tijdens een open dag op een kwekerij. Hij is jong, heeft het leven nog voor zich.

Terwijl onze blikken over de tafels met planten dwalen zegt hij: ‘Het is toch eigenlijk ook maar een luchtbel hè? Als er straks te veel van komt spat het zo weer uit elkaar.’

Ja, en dan is het zomaar weer 2015. Kerst, oud en nieuw, wat vliegt het toch voorbij. Alle jaaroverzichten en lijstjes zijn voorlopig weer even verleden tijd. De laatste oliebollen en appelflappen verdwijnen in de GFT-container. O, mag dat eigenlijk wel? Een nieuw jaar met nieuwe kansen en uitdagingen is geboren. Hoera!

Ik weet niet of iedereen die hoerastemming deelt. Wellicht zijn de zorgen zo groot dat het juichpak voorlopig even diep in de kast is opgeborgen. Dat kan zomaar. Natuurlijk is het mooi dat het inkomen van siertelers herstellende is, maar dat zijn gemiddelden. Want pas is er nog iemand verdronken in een rivier die gemiddeld een meter diep was. Dat zegt op zich nog helemaal niks.

Elk jaar is het ook weer spannend hoe de markt zich ontwikkelt. Wat doet de roebel? Niet onbelangrijk voor veel kwekers. Want een lagere energieprijs is prachtig (ehm, gas?) maar als je daardoor een veel groter bedrag moet inleveren op je omzet? Dat schiet niet echt op. En hoe zit het met de uitbreiding in jouw teelt? Natuurlijk, plantenleveranciers zijn optimistisch: ‘De markt kan het hebben.’ Jaja, eerst zien, dan geloven.

En dat brengt me terug bij die zeepbel. Daar kennen we veel voorbeelden van. Internet. De huizenmarkt. Langer geleden, maar dicht bij huis, de tulpenmanie. Een overspannen waardering van een dienst of product met tot slot de ontnuchtering als de boel klapt. Het bleek alleen maar lucht te zijn. En niet eens gebakken.

Bij het begin van een nieuw jaar is het goed om in gedachten te nemen dat we allemaal met lucht bezig zijn. Elk product z’n eigen zeepbel. Roos, chrysant, gerbera, matricaria, (snij-)hortensia, phalaenopsis, noem maar op. En elke zeepbel heeft z’n eigen kritische grootte. Die hangt ook af van de omstandigheden. Het weer, het economische tij, consumentenvertrouwen. Die bepalen de grootte van de bel. Maar wij, tuinders, zijn het die blazen. Doe voorzichtig.