Vakblad voor de Bloemisterij Ondernemen Zorgen over snelle uitbreiding lisianthus

Zorgen over snelle uitbreiding lisianthus

0

De prijs van lisianthus komt onder druk te staan door de sterk toegenomen aanvoer. Dat was de conclusie tijdens de vakbijeenkomst op Keukenhof, dinsdag 27 maart. Dit jaar komen er tien ha lisianthus bij op een areaal van 50 ha. Dat is een groei met 20%. Het gaat vooral om chrysantentelers die omschakelen.

In de afgelopen jaren kon de markt de toevoer van lisianthus goed aan. De aanvoer steeg, maar de middenprijs ook. Die positieve stemming lijkt een einde aan gekomen. In 2016 en 2017 kende de lisianthusprijs nog pieken rond vrouwendag en moederdag, maar die pieken waren in 2018 niet meer te zien.

„De prijs reageert direct op de aanvoer”, analyseerde Astrid Groenewegen, productcoördinator bij Royal FloraHolland, tijdens haar presentatie. „Het is daarom belangrijk om goed met de uitbreiding om te gaan. In de komende zomer wordt er 25% extra aanbod verwacht. Dat baart me zorgen.”

„De enorme uitbreiding van dit jaar is echt te veel”, vond Daniël Jonker, vertegenwoordiger bij Florensis, leverancier van uitgangsmateriaal. „De markt kan dit gewoon niet aan.” Om de vraag naar plantmateriaal aan te kunnen hebben zowel Florensis als Van Egmond uitgebreid met ongeveer 1 ha. Beide vermeerderaars vinden het belangrijk om beheerst te groeien met behoud van kwaliteit.

Van negende naar zesde plaats
Sinds 2013 is de lisianthus in de aanvoerlijsten gestegen van de negende naar de zesde plaats. Op de vijfde plaats staat gerbera. De overproductie in dit gewas is een schrikbeeld voor de lisianthustelers.

De verwachting is dat het areaal in de komende jaren verder zal uitbreiden. Daarom zijn initiatieven nodig om de prijs op vraag op peil te houden.

„Veel bloemisten denken nog steeds dat lisianthus slecht houdbaar is”, zei FPC-voorzitter Marcel van der Lugt. We hebben echter een veel beter product dan zeven jaar geleden. Daar moeten we nog veel bloemisten van overtuigen, vooral in het buitenland.”

Een ander idee kwam van een marketingmedewerkster van OZ Export. „We moeten door middel van influencers nieuwe doelgroepen opzoeken. Ik zou me daarbij focussen op Instagram, omdat dat meer mogelijkheden biedt voor directe verkoop.”

Kritisch blijven op sortiment
„We denken dat de markt verder kan groeien, maar dan moeten we inzetten op een hoge kwaliteit”, stelde Bob Leek, hoofd productmanagement bij veredelaar Sakata voor. „Daarbij is het belangrijk om niet te veel nieuwe soorten te introduceren en kritisch te blijven”, vonden telers.

Verder bestond er behoefte aan meer overleg. „We moeten met veredeling, telers en handel om tafel gaan zitten om te zien hoe de bloemen het beste zijn te promoten”, vond Harm Custers, marketingmanager van veredelaar Takii. Nu steken we veel geld in de veredeling en de teelt, en gooien het op de markt. Er is meer overleg nodig.”

Dat bleek ook toen een koper vroeg om meer beeldmateriaal om in de webshop te gebruiken. „We hebben een hele databank met beeldmateriaal beschikbaar”, zei Jolanda van der Lugt, ambassadeur van de lisianthus in de promotiecommissie. „Eén email naar ons is voldoende.”

Lees meer over lisianthus in een interview met Frank Holst, voorzitter van de landelijke commissie, in Bloemisterij 13 van vrijdag 30 maart.

Reageer op dit artikel

avatar