Zuid Amerika-weken

Een lekker druk maandje zo, oktober. Eerst de succesvolle beursweek in Quito, toen ons 10-jarige FleuraMetz Ecuador jubileumweek, en nu tot slot de themaweken ’Zuid-Amerika’ in onze Europese cash-and-carry’s.

Zulke themaweken organiseren we wel vaker. Witte weken, Afrikaanse weken of bladgroen weken, het is een ludieke manier om de bloemist te blijven prikkelen en bovendien een ideale vitrine om vergeten producten weer op te rakelen of nieuwe juist te presenteren.

Weken van voorbereiding gaan eraan vooraf. Welke producten, hoeveel beschikbaar, tegen welke kortingen? En is er voldoende vrachtcapaciteit om al die extra dozen weg te krijgen? Met name dat laatste was deze week knap spannend. Door het onlangs wegvallen van luchtvrachtmaatschappij Centurion (failliet) en het teruggebrachte aantal vluchten van onder meer Martinair en Cargolux, lijkt het dit seizoen weer eens krap te zijn bij de airlines. Maar gelukkig hielden de Russische importeurs zich deze week rustig, waardoor ook onze extra pallets op tijd hun bestemming konden bereiken.

De themaweken ’Zuid-Amerika’ dus. Uiteindelijk hebben we twee hoofdproducten uitgekozen: de Ecuadorrozen, die als visitekaartje van ons continent natuurlijk niet mochten ontbreken. En de exoten, die daarentegen de afgelopen jaren juist wat aan populariteit hebben ingeboet. Het boeiende van exoten is echter dat het zo’n ongelooflijk brede productgroep is. Je kunt je er helemaal in uitleven! Van heliconia’s totaan tropisch sierfruit, en van suikerriet totaan 3 meter hoge bananenbomen. Ideaal om de cash-and-carry’s mee aan te kleden.

En de rozen, die spreken voor zich. Alhoewel, hoe vertrouwd de bloemist er ook mee moge zijn, veel rassen blijken toch onbekend bij ze. Daarom brengen we tegelijkertijd met de aktie-weken ook een Ecuadorroos-catalogus uit, waarin de 200 meest commerciële en exclusieve rassen gezamenlijk afgebeeld staan. Bij aankoop van één of meerdere bossen deze week, krijgt de bloemist de catalogus gratis mee. Ik ben reuzebenieuwd naar de uitwerking ervan en ik verwacht dan ook zeker een blijvende toename naar de vraag. Ons 10-jarig jubileum kan niet mooier gevierd worden!

Victor van Dijk is vestigingsmanager Zuid-Amerika voor FleuraMetz