Rozenpromotie start bij 20 deelnemers

Als er zo’n 20 deelnemers zijn, kan worden gestart met de promotie van rozen. Dat bleek 23 februari tijdens de algemene ledenvergadering van de Cultuurgroep voor Rozen en Rozenonderstammen in Zeist.

De Cultuurgroep voor Rozen en Rozenonderstammen werkt aan een promotieplan voor rozen. Tijdens de algemene ledenvergadering, die werd gehouden bij Tuinbranche Nederland, werden de aanwezigen bijgepraat over de plannen. Het streven van de Cultuurgroep, die werkt onder Anthos-secretariaat, is om te komen tot een groep van minimaal 20 bedrijven die allemaal €800,- per jaar inleggen, en zich voor minimaal twee jaar aan het initiatief committeren. Daarmee zou er voldoende budget moeten zijn voor onder andere het schrijven van vier persberichten per jaar, vertalingen, fotografie en het ontwikkelen van een website in het Nederlands, Engels, Duits en Frans.

Belanghebbenden benaderen

Tijdens de bijeenkomst in Zeist bleek volgens cultuurgroepvoorzitter Hetty Crooijmans dat al zeker zeven bedrijven hun medewerking aan het promotie-initiatief hebben toegezegd. Ondernemers worden opgeroepen zich voor 1 maart aan te melden. Vanaf die datum zullen kwekers en andere belanghebbenden worden benaderd of zij het initiatief willen ondersteunen. Theo Montfort, geen onbekende in de sector, heeft deze taak op zich genomen. Belangstellenden kunnen ook zelf contact met hem opnemen via theomontfort@gmail.com of 06-19642706.

Consumenten

Volgens Anne Verdoes van iBulb richt de promotie zich met name op consumenten. „Die moeten worden gestimuleerd om rozen te kopen en bijvoorbeeld geen hortensia. Het benutten van sociale media is hierbij belangrijk. Naast Facebook is vooral Pinterest een groot platform waarbij beeld een grote rol speelt.”

Vooruitlopend op een mogelijke campagne zijn vorig jaar, tijdens de bloei, al een behoorlijk aantal foto’s gemaakt. Dit is nog gebeurd met de laatst beschikbare PT-gelden. Het gaat hierbij veelal om sfeerbeeld, en dus minder om individuele cultivars. „Wij denken vanuit de consument, waar kwekers vaak vooral vanuit hun eigen product of eigen cultivars denken.”

Perennial Power

De promotionele aanpak is te vergelijken met die van Perennial Power. Voor deze groep vaste plantenkwekers voert iBulb reeds de promotie uit. Vaste plantenkweker Jos Swinkels vertelde tijdens de bijeenkomst een en ander over de promotie van vaste planten. „Ik ben tevreden over de ontwikkeling van Perennial Power. Wij zijn met 20 deelnemers begonnen en zitten inmiddels op 43. We betalen €1.000 per bedrijf en dat vind ik low-budget. Bij iBulb zit een schitterend team en we hebben met elkaar nog voldoende inspiratie om door te gaan.”

Patrick Wijnhoven van Roparu rozen ondersteunt de promotie en deed tijdens de bijeenkomst een oproep tot de andere aanwezigen. „De rozenbranche zit in de hoek waar de klappen vallen. Ik vind dat iedereen die een boterham verdient in de rozen zich bij het initiatief voor promotie moet aansluiten.”

Studentenonderzoek

Studenten van de HAS Den Bosch gaan in de komende periode in opdracht van de Cultuurgroep onderzoek doen. Hierbij gaan zij onder andere op zoek naar de beweegredenen van consumenten om rozen te kopen. Ook gaan zij het belang van de tussenhandel in kaart brengen.

 

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties