’Echte’ kunstbloemen steeds meer geaccepteerd

Op steeds meer plekken zijn zijden bloemen en planten terug te vinden. Hoe steekt die markt in elkaar? Snoept het aandeel af van het verse bloemetje? Bloemisten menen dat dat laatste niet het geval is. ‘Ik heb klanten die zijde in huis hebben, maar ook elke week een verse bos bloemen komen halen.’

Gooi je niet je eigen glazen in? Deze vraag wordt weleens aan Ron Luttikhuizen gesteld. Hij is eigenaar van Ron Bloemenweelde, een bloemenwinkel in Volendam. De bloemist verkoopt al zo’n 25 jaar zijden bloemen en planten, maar heeft er de laatste jaren meer focus op gelegd. ‘Als ik het niet doe, doet een ander het. Er is markt voor. Je hebt met heel andere bedragen te maken. Voor het bedrag van een arrangement met zijde moet ik zeker tien verse boeketten verkopen. Omdat ik er aandacht aan besteed, zijn de verkopen hier toegenomen.’

Op donkere plekken of in ruimtes waar het tocht, zijn kunstbloemen- en planten een uitkomst voor bedrijven of particulieren. Dat het geen verzorging nodig heeft, spreekt vooral een jongere doelgroep aan. ‘Niet iedereen heeft zin om een bos bloemen in de vaas te zetten en die daarna weer schoon te maken. Ik zie dat ik het vaakst zijde verkoop aan mensen tussen de 40 of 50 jaar. Boven die leeftijd verkoop ik het nauwelijks’, zegt Sharon Knöbel van Sharon Flowers.

Zijde met BN’ers

Sharon is actief op sociale media. In februari begon zij foto’s op Instagram te plaatsen van haar zijden arrangementen en dat sloeg aan. Ze bereikt hiermee een groot publiek, mede omdat zij al een paar keer bekende Nederlanders op de foto heeft mogen zetten met haar kunstbloemen. Op dit moment heeft de bloemiste bijna 15.000 volgers. ‘Ik plaats persoonlijke filmpjes van mijzelf en laat zien wat ik allemaal maak. Dat werkt. Ik krijg veel reacties op de zijden boeketten. Op een foto van een verse bos bloemen komt eigenlijk bijna nooit respons.’

Sharon heeft drie jaar een bloemenwinkel in Broek op Langedijk en ervaart dat zijde nu echt een trend is. ‘Trends komen en gaan. Het is altijd weer spannend wanneer het weer afvlakt, dus het is belangrijk om een goede basis te hebben. En dat is mijn fysieke bloemenwinkel Alfra in Alkmaar. Zijde is een aanvulling op mijn winkel. Het is echt een andere categorie’, ervaart zij.




Sharon Knöbel van Sharon Flowers ziet dat vooral een jongere doelgroep interesse heeft voor zijden bloemen en planten. ‘Niet iedereen heeft zin om een bos bloemen op de vaas te zetten en die daarna weer schoon te maken.’

Veel sfeer

Ingrid Cramer van Fleurettes Creation & Decoration in Nootdorp ziet ook dat ’nep en echt’ prima naast elkaar kunnen bestaan. Zij heeft haar winkel aangekleed met zijde en dit werkt goed. ‘Het geeft ook in de donkere hoeken veel sfeer aan je winkel en bijna niemand ziet dat het zijde is. Doordat je de mogelijkheden laat zien, verkoop je het ook makkelijker.’

De kwaliteit is de laatste jaren flink verbeterd volgens de bloemiste. Bedrijven die graag groen willen, maar daar niet het ideale klimaat voor hebben, adviseert zij om kunstplanten te kopen. Vanwege de groene trend wordt dit vaker gedaan. Daarnaast verkoopt zij dit product aan consumenten. ‘Je hebt mensen die van bloemen houden, maar niet veel zin hebben om ze te verzorgen. Je breidt je klantenkring uit als je daarvoor ook iets in huis hebt. Ik heb ook klanten die zijde in huis hebben, maar ook elke week een verse bos bloemen op tafel zetten. Je kunt het met elkaar combineren. Het zit de verse handel niet in de weg’, aldus Ingrid.

Bloemenbieb

Ook nieuwe bedrijven springen op de trend in; een voorbeeld hiervan is Reflower uit Amsterdam. Eigenaresse Ellyne Bierman heeft deze ’kunstbloemenbieb’ in januari opgezet vanuit een duurzaamheidsgedachte. Ze vindt verse bloemen, zeker die vanuit het buitenland worden ingevlogen, niet duurzaam. Ze streeft naar een no-waste-economie. Daarnaast ervaart ze dat veel consumenten zijden bloemen mooi, maar vooral heel duur vinden. Hier speelt zij op in.

Bij Reflower betalen members een contributie van €20 per maand en €15 per wissel. Ze krijgen een andere bos blijvende bloemen geleverd met bijpassende vaas. Ellyne heeft 120 members en 150 boeketten in omloop, afgestemd op de seizoenen. ‘Een paar klanten zijn lid vanuit de duurzaamheidsgedachte. Deze bloemen gaan een leven lang mee. Andere members waren al fan van zijde en kunnen een boeket nu makkelijker vervangen.’

Zij verwacht een groei door te kunnen maken de komende jaren. Ze vergelijkt het met de acceptatie van de Vegetarische Slager. ‘Tien jaar geleden wilde niemand eraan. Nu zijn er steeds meer mensen die vegetarisch eten. Dat zie ik ook wel gebeuren met blijvende bloemen.’

Boeket van Reflower, het bedrijf van Ellyne Bierman.

Niet happig op duurzaam

Het duurzaamheidsverhaal is niet het verhaal waarmee leveranciers van zijde zich willen profileren. Het bedrijf Silk-ka uit Hengelo is al dertig jaar op de markt en Lotte Mijzen geeft aan dat zij niet happig zijn op de verhalen over duurzaamheid. ‘Natuurlijk gaat het een leven lang mee, maar als je in die markt duikt, kom je op plastic uit.’

Silk-ka ontwerpt zelf collecties en werkt samen met een vaste producent uit China. Lotte vertelt dat ze al jaren zakendoen met een vaste partner. ‘De techniek wordt steeds beter. Zijde zit tegenwoordig heel dicht bij de realiteit. Misschien dat het daarom populairder wordt. Wij maken eigen ontwerpen volgens de laatste trends en komen twee keer per jaar met een nieuwe collectie.’

Het bedrijf levert wereldwijd aan bloemisten, tuincentra, decoratiewinkels en interieurarchitecten. Vooral bloemisten zijn belangrijke ambassadeurs. ‘Zijde komt plat in een doos binnen en je moet dus een beetje leven in de tak maken. Een bloemist heeft veel affiniteit met bloemen en weet hoe je het product moet presenteren. Dat scheelt enorm.’

Lotte beschouwt zijde als een decoratie-artikel. Wat haar betreft is het een andere categorie dan verse bloemen en planten. ‘Zijde is kostbaar; het is meer een accessoire. Wij merken dat het booming is.’

Aantal aanbieders groeit

Ook bij leverancier W. de Jong & Zn in Zwijndrecht merken ze dat de markt voor zijden bloemen en planten groeit. Leander de Jong ziet tegelijkertijd ook het aantal aanbieders toenemen. Waar zijde in het verleden vooral in de horeca stond of werd gebruikt voor standbouw, is het nu vaker bij de mensen thuis te zien. Het bedrijf merkt vooral een toename bij de kunstplanten. ‘Daar zit voor ons de grootste omzetgroei. Dan heb je het over grote planten, maar ook planten die gebruikt worden in de groene wanden.’

W. de Jong importeert uit China en geeft aan dat de kwaliteit enorm verbeterd is. ‘Zijde oogt realistisch en dat heeft er misschien voor gezorgd dat het nu meer geaccepteerd is. Wij kunnen een trend niet creëren, het ontstaat. Wat ons betreft heeft het niets met duurzaamheid te maken. Dat argument zullen wij nooit gebruiken.’

Bron en foto: Vakblad voor de Bloemisterij/Cindy van der Zwet

Dit artikel verder lezen?

Wachtwoord vergeten
Nog geen abonnee?

Direct registreren

Uw voordelen

  • Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
  • Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
  • Toegang tot online besloten artikelen en data
  • Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties