Hoe je een bos tulpen voor €70 verkoopt

    In West End, het sjieke deel van Londen, levert online bloemenbezorger Flowerbx voor omgerekend €70 een mono-bos tulpen aan klanten als modehuis Burberry en fashiondesigners Michael Kors en Tom Ford. „De bloemen worden rechtstreeks ingekocht bij Nederlandse kwekers”, aldus bedrijfsleider Lorenzo Calcagni. Wat Flowerbx in Londen kan, moeten andere webwinkels ook in Nederland kunnen, vindt althans PostNL. Het bedrijf komt volgende week met een platform om webshops te helpen met de verkoop van bloemen en planten.

    De boeketten van Flowerbx worden niet dezelfde dag bezorgd, maar binnen 48 uur. Die tijd is nodig omdat het niet om zomaar een bos bloemen gaat, maar om ruikers van Flowerbx. Een merk dat staat voor topkwaliteit boeketten, samengesteld door de beste bloemisten, verpakt in luxe dozen en ’last but not least’ bezorgd door ’goodlooking’ chauffeurs – het zijn volgens Calcagni nog net geen modellen –  compleet met hippe vrachtwagen.

    „Hoewel het nog lokaal en in een nichemarkt gebeurt, bewijst Flowerbx dat een webwinkel bloemen succesvol onder een merknaam kan wegzetten”, zegt Luuk Wijnhold, business development manager Flora bij PostNL. Ook Nederlandse webwinkels moeten dat kunnen, stelt hij in de vandaag verschenen nieuwe editie van het Vakblad voor de Bloemisterij.

    Boeketterie
    Met Flora@Home wil PostNL hun daarmee helpen. Via het nieuwe platform – dat naar verwachting op woensdag 5 juli live gaat – kunnen webwinkels relatief eenvoudig bloemen en planten aan hun assortiment toevoegen. PostNL zorgt voor een ’application programming interface’ (API) – een soort databrug – die webwinkels kunnen inbouwen op hun site. Bestellingen komen zo automatisch bij PostNL terecht. Het postbedrijf heeft contacten met kwekers die hun bloemen, indien nodig, naar een boeketterie sturen. Nadat er boeketten van zijn gemaakt, gaan de bloemen naar een box die PostNL huurt van Royal FloraHolland in Aalsmeer. Daar vindt de logistieke afhandeling en verzending plaats.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties