Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends Vos en Van Zijverden gaan samen ‘koffiedrinken’

    Vos en Van Zijverden gaan samen ‘koffiedrinken’

    0

    Royal FloraHolland- directeur Lucas Vos wil via de media niet reageren op de column van Marco van Zijverden waarin de directeur van Dutch Flower Group hard reageert op eerdere uitspraken van Vos over de klanten van de veiling. De twee gaan met elkaar om tafel om het een en ander te bespreken.

    Lucas Vos gaf op 30 maart op de Freesiashow op Keukenhof in Lisse aan dat hij vond dat de klanten van FloraHolland te weinig toegevoegde waarde leveren.

    „We hebben geen behoefte aan het grote aantal klanten voor de toegevoegde waarde die ze nu leveren. Veel toegevoegde waarde komt op de tuin te liggen. De toegevoegde waarde van de handel is logistiek en daar hebben ik en jullie geen 600 klanten voor nodig”, zei Vos ten overstaan van het freesiavak.

    Wat de veiling en tuinders volgens de directeur nodig hebben zijn klanten die de weg naar de consument weten te vinden, concepten ontwikkelen en nieuwe markten openen.

    Marco van Zijverden van Dutch Flower Group haalde op zijn beurt in zijn column in het Vakblad voor de Bloemisterij hard uit naar FloraHolland. Volgens hem doen de uitspraken van Vos geen recht aan alle gezamenlijke inspanningen van kwekers, handelsbedrijven en internationale klanten. „Hetzelfde geldt voor de substantiële financiële bijdrage, die wij daarbij als handel en kwekers doen om de marktplaats Royal FloraHolland, inclusief de onderliggende infrastructuur, in stand te houden.”

    Hij vindt dat de veiling recht moet doen aan eerder gemaakte beloftes aan handel en kwekers, alsmede transparant te zijn over welke marktpositie zij voor zichzelf ziet weggelegd in de nabije toekomst.

    Volgens Van Zijverden staat het beleid van FloraHolland haaks op de concrete toezegging dat kwekers en handel in 2020 een kostenverlaging van 100 miljoen tegemoet kunnen zien.

    „In het jaarverslag van Royal FloraHolland over 2016 te lezen dat € 22 miljoen is besteed aan ‘strategie 2020’ en € 11 miljoen aan reorganisatiekosten. Een totaalbedrag van € 33 miljoen, gezamenlijk gefinancierd door handel en kwekers. De vraag is dan gerechtvaardigd wat we hier als sector in de praktijk van terug zien. Het antwoord is hoogst onbevredigend: geen optimale logistieke performance, geen investeringen in de aanschaf van karren in het seizoen, met als resultaat onnodige extra kosten voor de handel”, schrijft Van Zijverden.

    Van Zijverden geeft toe dat het nog geen 2020 is maar uit niets blijkt volgens hem dat er een fikse kostenverlaging gerealiseerd gaat worden. Van Zijverden: „Ondertussen wordt er volop geïnvesteerd in een veelheid aan projecten (China, Turkije, Let it Grow), maar blijft er grote onduidelijkheid over de toekomstige rol van Royal FloraHolland.”

    Vos wil momenteel niet reageren in de media op de column van Marco van Zijverden. Volgens de veiling gaan de twee samen koffiedrinken om het een en ander te bespreken.

    Arie-Frans Middelburg
    Arie-Frans Middelburg werkt sinds 2002 als redacteur bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Hij schrijft onder meer over veilingen, logistiek en ontwikkelingen in de sierteelt in het buitenland.

    Reageer op dit artikel

    avatar