Jaarlijkse tuintrends zijn niet duurzaam en veel te commercieel

„Het is weer de tijd van het jaar dat je er niet omheen kunt: de tuintrends van 2014. In de bladen en op de beurzen, overal vind je ze terug: de Golden Age Garden, de Twisted Garden en de Biotope Garden. Door deze trends voed je de consument op een verkeerde manier. De trends zijn niet duurzaam, te commercieel en ze presenteren de tuin als iets dat voortdurend aan de mode onderhevig is.

Ten eerste zijn de drie gepresenteerde tuinen veel te veel op de materialen gericht: het gaat over decoratief vlechtwerk, pilaren, potten en bestrating. De beplanting komt er bekaaid af, bovendien wordt een sortiment toegepast dat vaak niet winterhard is. Neem bijvoorbeeld De Biotope Garden, daarin ’heeft de natuur vrij spel, maar desondanks heeft de tuin geen armoedige uitstraling, omdat kostbare, natuurlijke materialen zorgen voor een luxe en uniek karakter’. Dat is toch raar? Waar draait het nu uiteindelijk in de tuin om? De materialen of de planten? Laten we het woord tuin dan maar weer eens opzoeken in het woordenboek.

De tuintrends, maar bijvoorbeeld ook modeltuinen op beurzen, presenteren de tuin als een kant-en-klaar iets wat één op één is toe te passen in elke tuin. Maar dat kan per definitie niet: elke tuin is anders, heeft een andere omgeving met andere tuineigenaren. Je kunt niet overal zomaar een modeltuin kopiëren. Dat is ook de verkeerde volgorde. Je moet beginnen met een visie, een concept, een goed grondplan en dan komt de inrichting. En niet andersom. Al die modeltuinen geven de indruk dat een tuin een instant product is. Maar een tuin heeft tijd nodig om te groeien. En dan heb je na drie jaar eindelijk de tuin die op de plaatjes staat en dan zou die weer op de schop moeten om de volgende trend te volgen.

Wel wil ik weten waar de mensen mee worden gevoed. Dus ik ga naar de beurzen en lees de bladen over de tuintrends. Want als een klant bij mij komt met de vraag om een Golden Age Garden, dan vind ik dat ik moet weten waar hij het over heeft. Dat neemt niet weg dat ik die plaatjes opzijschuif en eerst het gesprek met de klant aan ga. Wat wil je, wat heb je en hoe gaan we dat realiseren? We beginnen niet met de pilaren en het vlechtwerk: eerst moet er een sterke visie op tafel komen.’’

Daniëlle Hulsebos
is tuin- en landschapsontwerper en runt in Vught haar Tuin Ontwerp Buro