Groene imago

De hovenierssector laat zich graag voorstaan op haar groene imago. Maar soms is het goed jezelf door de ogen van een buitenstaander te bekijken. Toen er bij de gezamenlijke tuin van appartementen in mijn straat een hoveniersbusje stopte, zag ik mijn kans dan ook schoon en observeerde wat er gebeurde.

Twee mannen – het zijn bijna nooit vrouwen – stapten uit het busje. Allebei in puike bedrijfskleding met beschermende attributen als een helm en oorkleppen. Vervolgens pakte de ene man een bosmaaier uit de bus en begon ermee het gazon te kortwieken. Hoor en zien verging me meteen.

De andere kwam met een rugspuit tevoorschijn en begon uitgebreid het onkruid op de verhardingen en op het aangrenzende parkeerterrein plat te spuiten. Voor de zekerheid deed ik het openstaande raam maar dicht, wat ook al vanwege het geluid van de bosmaaier geen overbodige luxe was.

Hoe zou de gemiddelde voorbijganger tegen dit tafereeltje aankijken? ‘Herriemakende gifspuiters’ waren woorden die in mijn gedachten opdoken. Hoezo groen? Hoezo ecologisch en milieuvriendelijk?

Natuurlijk begrijp ik de hovenier of groenvoorziener die uitvoert wat er contractueel is vastgelegd. Immers, de klant is koning en die klant wil zijn stoepje schoon en onkruidvrij en zijn gazon gekortwiekt. Maar toch zie ik wel wat ruimte voor verbetering. Zo zijn er steeds meer apparaten met accu’s die stukken minder lawaai maken. Niet alleen prettig voor de omgeving, maar ook voor de hovenier in kwestie die ermee moet werken.

Ook is het duidelijk dat de maatschappelijke trend richting chemievrije bestrijding voert. Het kan dus geen kwaad om hier alvast over na te denken, gebruik bijvoorbeeld biologische middelen of andere niet-chemische methoden. Waarom wachten tot het verbod op chemische middelen ingaat als je nu al kunt voorsorteren op een groenere, milieuvriendelijkere manier van werken?

De mannen pakten na een half uur hun spullen weer in en waren vertrokken, een geschoren gazon en bespoten bestrating achterlatend. Voorzichtig deed ik het raam weer open en ademde de geur van vers gemaaid gras in. Als we de sector af en toe door andermans ogen bekijken, is er nog een hele groene wereld te winnen.

Reacties

Sorry maar ik vind handelen onderen het mom van ‘De klant is koning’ een heel fout uitgangspunt. Het is een afgezaagde ouderwetse uitdrukking. In goed overleg is er heel wat meer mogelijk en is de klant niet duurder uit en verdient de hovenier ook nog. En houdt zij/hij er een goede naam aan over.
Door: Marilies Jacobs (24-10-2013)

Dit heeft voor namelijk met de kosten te maken. en wat betreft ecologische middelen die werken niet langer door
Door: lieuwe (24-10-2013)