Overheid investeert tonnen in effect groene schoolpleinen

    Onder leiding van socioloog Jolanda Maas onderzoeken Vrije Universiteit Amsterdam en Hogeschool Leiden het effect van groene schoolpleinen op kinderen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stelde hiervoor €700.000 beschikbaar, meldt Tuin&Landschap.

    Het onderzoek, dat april 2014 begint, bestaat uit twee trajecten. In het eerste traject wordt onderzocht welke invloed een groen schoolplein heeft op de ontwikkeling van kinderen. Onderzoeksvragen zijn bijvoorbeeld: Kunnen kinderen zich beter concentreren? Bewegen ze meer dankzij het groen?

    In het tweede traject wordt gekeken hoe het groen in het reguliere lesprogramma is in te zetten. Niet alleen tijdens natuur- en milieueducatielessen, maar ook tijdens taal en rekenen.

    Socioloog Maas verwacht de eerste onderzoeksresultaten in 2015.

    Vorig jaar was reeds een pilotstudie uitgevoerd naar het effect van groene schoolpleinen op kinderen. Dit onderzoek was mede gefinancierd door het Productschap Tuinbouw. Deze studie gaf een eerste inzicht in de ervaringen met, en het gebruik van groene schoolpleinen ten opzichte van groen-grijze en grijze pleinen.