Van chocolade naar Nederlandse tuin

Carien van Boxtel heeft voor de komende Chelsea Flower Show in Londen (19 t/m 23 mei) de tuin ontworpen van betonproducent Schellevis. In aanloop naar de Britse tuinenshow laat zij ons via een blog meekijken bij alle voorbereidingen.

Het was duidelijk dat we het verwende Chelseapubliek niet een doorsnee aangeklede ’beursstand’ zouden presenteren maar een echte tuin. Niet alleen omdat daardoor de Schellevis-producten beter tot hun recht komen, maar vooral om de bezoeker een echte, betoverende tuinbeleving te bieden. Daarbij wilde ik alle zintuigen aanspreken, en het ’grijze’ materiaal (beton) mooi in balans brengen met veel ’groen’ en ’blauw’ (water). Dat was even wennen voor de betonfabrikant, die doorgaans de gehele range producten en kleuren laat zien.

Dutch Chocolate
Een (thematisch) concept maakt een ontwerp sterker. Het geeft houvast bij de uitwerking en daarom presenteerde ik er drie: De Gouden eeuw, met dramatische bloemstillevens als uitgangspunt; Denkend aan Holland, een ode aan het Hollandse landschap en Dutch Chocolate. De twee nieuwe kleuren die Schellevis op Chelsea presenteert (’cream’ en ’bronze’, in Nederland geïntroduceerd als creme en taupe) doen immers denken aan pure en witte chocolade. De keuze viel op Dutch Chocolate. Vanaf dat moment droomde ik alleen nog maar in chocoladekleuren en kon ik me uitleven bij het selecteren van de beplanting. Normaal is dat niet het eerste waar ik bij een ontwerp mee start maar mijn grootste prioriteit lag – eind oktober 2014 – bij het veiligstellen van gewenste planten en – mijn grote passie – bloeiende Hollandse bollen!

Ik deed een beroep op mijn volledige kwekersnetwerk, verspreid over heel Nederland, die stuk voor stuk enthousiast aan de slag gingen. Voor de aanleg van de tuin werd bewust gekozen voor een Engelse ’landscaper’ en een ervaren Britse projectmanager. Het vastleggen van verantwoordelijkheiden en planningen vergde in de startfase veel tijd.

De context onderzoeken
Tegelijkertijd, naast het selecteren en het checken van beschikbaarheid van de gewenste plantsoorten, begon het eigenlijke ontwerpen: de zoektocht naar een onderscheidende vormgeving, compositie, massa en ruimte op een klein vlak van 5 x 5,5 m met twee achterwanden (de tuin is gelegen op een hoek) van 3 m hoog. Het bestuderen van de 120 pagina’s tellende Rules and Regulations van de RHS. Het onderzoeken van de context: de routing op het showterrein, bezonning, vallende bloesems, het enorme Pavillion dat de achtergrond vormt van de tuin.

Hoe de bezoekers te verleiden en zo efficiënt mogelijk door de tuin te loodsen, waarbij zo veel mogelijk de aandacht naar de Schellevis-producten zou uitgaan? Ik wilde de (oog-)hoogte in en studeerde lang op het verticaal verwerken van de loodzware tegels. De vele RHS-voorschriften maakten dat vrijwel onmogelijk. De oplossing vond ik bij Louis Le Roy (1924-2012): door te stapelen hebben we tijdelijke, stabiele verticale muur- en zitelementen kunnen ontwerpen.

Tegels snijden niet toegestaan
In de volgende fase volgden de minutieuze technische uitwerkingen van de verharding en alle constructies. Alle voor het ontwerp benodigde Schellevis-elementen zijn stuk voor stuk beschreven en gecodeerd en -voor zover noodzakelijk voor het ontwerp – van tevoren op maat gemaakt, omdat snijden van tegels niet is toegestaan op het showterrein.

In mijn volgende blog: heel gewone en heel bijzondere planten voor Chelsea en natuurlijk hun kwekers!

De op maat gesneden Schellevis-tegels in de kleuren creme en taupe (‘witte en pure chocolade’) liggen klaar om naar Londen te worden gebracht.

De tegels zijn inmiddels onderweg naar het showterrein in hartje Londen.