‘Alles moet altijd goed gaan’

Afgelopen week was ik natuurlijk op de beurzen in Aalsmeer en Vijfhuizen. Als je dan alle bezoekers en mooie producten ziet, ben je trots dat je in deze industrie aan het werk bent. Beide beurzen hebben de afgelopen jaren een veel professioneler opzet gekregen waarbij je je soms wel weer eens afvraagt of het allemaal wel niet een tandje te veel is.

Stands in Aalsmeer waren nog niet eens zo heel lang geleden bezet met een deense kar met het product erop van een kweker. Nu heeft zowat iedere kweker een standbouwer in dienst genomen om zijn ‘stekkie’ op te tuigen. De een nog mooier dan de ander. Het zit natuurlijk wel in de genen van de mens om alles steeds mooier en beter voor te doen. Achter de façade van een stand kun je niet altijd aflezen hoe goed het gaat met het betreffende bedrijf. En op de beurs vroeg een verkoper een klant ‘hoe gaat het met je?’ en wachtte niet eens op een antwoord.

Alles moet altijd goed gaan. Maar om daar te komen gaat lang niet altijd alles goed. Een professor in marketing van een gerespecteerde universiteit vertelde mij vele jaren geleden dat het bedrijf met de beste marketing in de toekomst zou overleven. Facebook, Twitter, Instagram, je moet erbij zijn om te laten zien dat je erbij hoort. Zelfs op LinkedIn laten sommigen zien dat het ze de hele dag goed gaat. Ze staan weer te pronken met een cursusje dit of een bijeenkomstje dat en zich ondertussen volvretend met slechte bitterballen en lauw bier.

Wie zit op dat soort onzin te wachten, vraag ik me dan wel eens af. Ondertussen zet ik bij onze Duitse buren een bedrijf op en moet van loket naar loket, omdat niets gedigitaliseerd is. ‘Das kommt noch, aber jetzt noch nicht’, hoor ik dan als je voor een adreswijziging bij drie instanties langs moet. Een notaris en twee gemeenteambtenaren moesten er aan te pas komen om een simpele adreswijziging door te geven. In Nederland doe je dat in drie minuten via de website van de Kamer van Koophandel.

Ga het gelijk even melden op LinkedIn dat ik weer zo’n fantastische bijeenkomst met de Duitse ambtenarij heb gehad, want ik moet tenslotte aan mijn marketing blijven denken.

Feico Smit,

General manager ADI Logistics Consultancy

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties