Als we tempo maken, kunnen we digitale voorsprong vergroten

Onlangs heb ik het Dutch Transformation Forum bijgewoond. Onderwerp was de platformeconomie. De ontwikkelingen op dit gebied voltrekken zich razendsnel. Afgelopen jaar is het marktaandeel van Amazon in de wereldwijde e-commerce gegroeid van 43 naar 48%. Een cijfer dat misschien wel net zo belangrijk is: 30% van de gerealiseerde omzet vloeit voort uit aanbevelingen door de zoekmachine van Amazon zelf. Dit cijfer laat zien hoe belangrijk data zijn en hoe krachtig de algoritmes zijn die bedrijven als Amazon, Booking en Bol.com gebruiken.

Op het forum werd duidelijk dat eigenlijk iedere organisatie bezig is met het inspelen op die platformeconomie. Commercieel, op zoek naar nieuwe businessmodellen, maar ook de regelgeving staat niet stil. Aan mijn tafel ontspon zich een interessante discussie. In de samenleving en politiek ontstaat een debat over de maatschappelijke gevolgen van de platformeconomie. Neem Uber. Zijn de Uber-chauffeurs zelfstandig ondernemers of zitten zij in de tang bij Uber? De suggestie kwam op tafel om Uber om te vormen naar een coöperatiemodel met taxichauffeurs als leden, zoals wij dat kennen bij Royal FloraHolland. Zou dat de bedrijfsvoering niet veranderen, omdat vanuit de taxichauffeur het platform wordt opgezet?

Vaak wordt een platform gezien als technologisch concept. Eén van de sprekers ziet een platform als een manier van denken. Hij nam de Rotterdamse Haven als voorbeeld. Volgens hem moet Nederland investeren in logistieke technologie en de haven versterken met een platform dat alle opslagplaatsen, vrachtwagens en afleverlocaties in Europa digitaliseert. Dan kan de Rotterdamse Haven echt verder werken aan zijn positie.

Dat kan zeker ook in de sierteelt. We zijn met elkaar goed in staat om hierin een leidende positie te nemen. Als we tempo maken, kunnen we onze huidige voorsprong uitbouwen. Doen we dat niet, dan lopen we het risico te worden ingehaald. Daarover waren op het forum grote zorgen. Europa loopt achter ten opzichte van China en de VS in investeringen en innovatie. Onze grote kracht is samenwerking, daar kunnen we ons voordeel mee doen. Het benutten van de data binnen de platformeconomie kan alleen als er heldere afspraken worden gemaakt en dat iedereen daar zorgvuldig mee omgaat. Vanuit één digitaal gekoppeld eco-systeem. De sierteeltsector als platform. Ik ben daar elke dag mee bezig.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties