Influencer marketing kan voor siertelers zeer effectief uitpakken

Een influencer is iemand die mensen beïnvloedt. De influencer is vaak een autoriteit in het vakgebied en heeft veel bereik door de volgers die hij of zij heeft. In onze sector kunnen dat bijvoorbeeld bekende bloemisten en designers zijn.

Er zijn ook een aantal platformen met influencers waar video’s of ander beeldmateriaal wordt getoond. Maar ook personen die columns schrijven in de vakbladen kan je zien als influencers.

Bij influencer marketing maak je gebruik van deze belangrijke spelers in de sector. Zij kunnen de boodschap die je hebt overdragen en promoten bij hun volgers. In plaats van je direct te richten tot je doelgroep, gebruik je influencers als een soort bemiddelaar om de doelgroep te bereiken zonder dat de ontvangers het gevoel hebben dat ze daarheen worden ‘geduwd’.

Influencer marketing is een meer authentieke benadering dan gewoonweg mensen op te roepen naar je site te gaan. Er zijn twee manieren waarop je influencers in kan zetten:

Je maakt zelf de content voor de sociale kanalen, blog of website van de influencer, of
de influencer zorgt voor de content die jouw merk of website promoot.
Influencer marketing is beter dan mond-tot-mond reclame, want influencers delen hun adviezen en aanbevelingen met een groot publiek. Bovendien hebben zij de mogelijkheid door hun autoriteit om tegelijk acties van de ontvangers te beïnvloeden. Dat is wat influencer marketing zo krachtig maakt voor het verspreiden van je content.

Maar pas wel op! Al snel loop je het gevaar met Influencer Marketing de kant op te gaan van sponsored content. Dit is namelijk niet wat je wilt bereiken met influencer marketing. Influencer marketing is authentiek. Sponsored content niet. Er zijn veel marketingbedrijven in de sierteelt die hun bestaansrecht ontlenen aan het promoten van producten, merken en bedrijven. Deze manier van sponsored content marketing kan ook effectief zijn, maar heeft qua bereik een veel kleiner potentieel. Daarbij is het gevoel dat veel mensen bij sponsored content hebben minder positief.

Zoek daarom de juiste personen en probeer ze op een authentieke manier te laten praten over jouw producten en bedrijf. Denk aan de boodschap. Zorg dat die interessant, informatief en aantrekkelijk is voor de doelgroep. Vaak kost influencer marketing weinig ten opzichte van het rendement dat je kunt behalen. Influencer marketing is daarom voor veel siertelers een interessante manier om in te zetten.

IInfluencer marketing I Foto: Shutterstock
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties