Vakblad voor de Bloemisterij Duurzaamheid Jan Terlouw: „de milieuproblemen zijn oplosbaar”

Jan Terlouw: „de milieuproblemen zijn oplosbaar”

0

Royal Lemkes organiseerde 10 september voor de vierde keer ‘Duurzame Donderdag’. Bij dit handelsbedrijf is duurzaam ondernemen een van de speerpunten. De bijeenkomst was bedoeld om andere sectorgenoten te inspireren en tot actie aan te zetten.

Wetenschapper, oud-politicus en schrijver Jan Terlouw trapte de middag af. Terlouw schetste hoe er de afgelopen jaren vooruitgang is geboekt. De minste is veranderd en dat is volgens hem nodig. „De discussie over het milieu bestaat al lang. Maar een heel groot verschil met vroeger is in welke tempo het nu gaat.”

Terlouw riep de ondernemers op tot actie. Hij is ervan overtuigd dat de problemen oplosbaar zijn en dat het nog niet te laat is. Ook MVO-directeur Maria van der Heijden gelooft er in. En vooral in de kracht van het bedrijfsleven. „Als de overheid niet weet hoe, dan moeten ondernemers opstaan. De koplopers weten veel, maar we moeten dit beter laten horen.”

 

Te goedkoop

MVO heeft een aantal agendapunten voor de nieuwe economie opgesteld. Zo pleitte Van der Heijden in Bleiswijk voor meer transparantie in de keten en voor eerlijke prijzen. Veel producten vindt zij te goedkoop, zoals koffie. „Zouden we niet de echte prijzen moeten communiceren? Ik denk dat het kan, want consumenten willen een leefbare wereld en geen producten kopen waar iemand pijn aan heeft gehad.”

Netflix

De derde spreker van deze middag was Wiebe Draijer, bestuursvoorzitter van Rabobank. Ook de bank is bezig om de wereld groener te maken. Draijer meent dat de bancaire sector een onderdeel kan zijn van de oplossing.

Draijer heeft zijn ideeën over hoe Rabobank een bijdrage kan leveren. Zijn idee kost een consument maandelijks niet meer dan een Netflix-account. „Rabobank kan aan de hand van transacties inzichtelijk maken wat consumenten uitstoten aan co2 en kan hier ook een vergoeding voor vragen. Wij kunnen dit geld bundelen en het geven aan ondernemers die in de knel zitten en investeren in duurzame oplossingen”, zo stelde hij voor.

Meer lezen over deze middag? Lees het artikel over deze middag in het digitale magazine van Vakblad voor de Bloemisterij.

 

 

 

 

 

Cindy van der Zwet
Is redacteur Markt & Trends bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Zij schrijft onder meer over de afzet, marketing en digitalisering.

Reageer op dit artikel

avatar