‘Jongeren zien droogbloemen als onderdeel van lifestyle’

Vorige week lanceerde 2Dezign Fabelicious Everlasting Beauties, een nieuw merk voor gedroogde rozen. Pacal Koeleman en Rudi Tuinman hebben er alle vertrouwen in dat het merk een succes wordt. „Jongeren onder de 30 zien het als onderdeel van hun lifestyle, als een nieuw product. Ze vinden verse bloemen leuk, maar die staan maar een week. Droogbloemen staan veel langer en zijn een waarde-trend. Ze zijn ecologisch, puur, duurzaam verantwoord en kennen no waste.”

De lancering van Fabelicious Everlasting Beauties stond aanvankelijk in september gepland. Na de zomer, omdat de handel in bloemen in de warmste periode van het jaar normaliter in elkaar zakt. Maar dat moment werd naar voren gehaald. Koeleman: „We hebben een aantal testzendingen gedaan en kregen positieve reacties van handelaren, bloemisten en supermarkten. En we hebben een eigen voorraad aangelegd, omdat het kan. Het is een sterk product. We gaan natuurlijk nu al handel drijven, maar als ze wat langer blijven staan is dat geen probleem, de kleur blijft erop.”

De rozen die 2Dezign droogt komen uit Afrika. „Iedereen kan appeltaart bakken. Maar om de beste en lekkerste appeltaart te bakken heb je de beste ingrediënten nodig. Die vind je in Afrika en niet op de veilingklok in Nederland”, vertelt Koeleman. „Vorig jaar maart zijn we al in klein comité met de receptuur begonnen en kwamen erachter dat het niet zo makkelijk was. Je kunt niet hier in Nederland roosjes kopen en die drogen. Bloemen die je op de klok wegvangt zijn te rauw en hebben te veel vocht in de kop. Het is geen uniform product. Als we die rozen drogen dan zakken ze door hun hoeven.”

‘Shinen’

2Dezign zocht de samenwerking met veredelaars Interplant Roses en Dümmen Orange. Koeleman: „Het begint bij de bron van de veredelaar. Zij hebben jarenlange ervaring en veel kennis. We hebben niets anders gedaan dan testen, testen en testen. De geschikte cultivars moeten bovendien aangeplant staan en ook in de toekomst aangeplant worden.”

Lees hier de uitgebreide versie van het verhaal over Fabelicious in het digitale magazine van de Bloemisterij.

guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jay Antonio
Jay Antonio
3 jaren geleden

Keurslager keurt eigen vlees. Of meer, wij van WC eend, adviseren WC eend.

Bijna niemand wil dit, anders graag cijfers en onderzoeken. Iedereen kan zn persberichtje schrijven…