‘Royal FloraHolland schoffeert grootste afnemers, de handel’

VGB is niet tevreden over de reactie van Royal FloraHolland op het rapport Een reikende hand. Ze bevriezen daarom alle medewerking aan Floriday, Floriway en Floripay. Dit schrijven VGB-directeur Matthijs Mesken en VGB-voorzitter Cees van der Meij in een brief aan RFH-directeur Steven van Schilfgaarde.

VGB noemt de reactie van Van Schilfgaarde op het gesprek dat tussen VGB en de RFH-CEO, CCO Ruud Knorr en voorzitter van de ledenraad Marcel van Tol op 6 april plaatsvond zeer onbevredigend. In dat gesprek boden de handelaren de veiling ‘Een reikende hand’ aan om samen sectorale zaken op te pakken.

„Gelukkig ziet ook RFH dat ‘one size fits all’ niet past en dat segmentering noodzakelijk is. Ondanks dit moeten wij constateren dat de rode draad uit jouw lange antwoord er een is van: bedankt voor de handreiking en natuurlijk gaan we in gesprek, maar de strategie is gekozen en we gaan door op de ingeslagen weg”, tekenen de VGB-ers in de brief aan Van Schilfgaarde op.

Zeer onbevredigend

De VGB-bestuurders noemen de reactie van Van Schilfgaarde zeer onbevredigend „Het sectorbelang is in de ogen van RFH dus iets tussen kweker en RFH. Dat is een schoffering van jullie grootste afnemers, de handel.” Voor VGB is het een reden om nu eisen op tafel te leggen.

VGB vraagt inzicht in hoe RFH logistieke verbeteringen realiseert op gebied van tijdigheid, kwaliteitscontrole, snelheid, productfoto’s, certificering en tarifering. Ook wil de branchevereniging weten hoe RFH de klok toekomstbestendig maakt. Ze wil bovendien uitleg over de wijze waarop RFH landelijk veilen uitrolt en haar ideeën over aftuinveilen en veilen voor morgen.

VGB heeft ook vragen over Floriday. „Het digitale online platform zal bredere ontsluiting geven. Er is blijkbaar een duidelijke wens tot voorwaartse integratie bij jullie leden én bij RFH. Dat is prima, maar wij zullen alleen aan de verdere ontwikkeling daarvan meewerken als er helderheid is over wat dat gaat betekenen voor jullie huidige klanten.”

Bevriezen

Mesken en Van der Meij eisen inzake Floriday helderheid over zeggenschap voor de handel, service level agreement met gebruikers, data security, inschrijvingseisen, value based pricing, kostenmaker/ kostendrager en de afrekenwijze Floripay.

VGB wil uiterlijk op 1 juni een schriftelijke reactie op haar vragen. De handelaren bevriezen tot die tijd alle medewerking aan Floriday, Floriway en Floripay. Ze vinden dat RFH de reikende hand van VGB heeft afgeslagen. „Wij willen nogmaals benadrukken dat voor ons het sectorbelang voorop staat. In de sector zijn veel partijen actief en alleen als deze samen optrekken kunnen we onze sector versterken”, eindigen Mesken en Van der Meij.

VGB en haar leden nemen niet deel aan het klantenplatform dat gepland staat op 10 juni a.s.

Royal FloraHolland kan nog niet op de brief van VGB reageren. Directeur Van Schilfgaarde ontving de brief afgelopen dinsdag. Er is nog geen gelegenheid geweest om de brief met de Raad van Commissarissen en de ledenraad te bespreken, laat woordvoerder Michel van Schie weten. „Het is wel beter als de communicatielijnen met VGB open blijven. Dit schiet niet op. Het is belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven”, is wat Van Schie kwijt wil.

De Bloemisterij sprak recent met Cees van der Meij en Matthijs Mesken over het VGB-rapport Een reikende hand. Het artikel over het rapport en een reactie van de veiling lees je via mijnbloemisterij.nl. Geen abonnement? Kijk hier of bel 071 5659644.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties