Sterke groei export op Oost-Europa

Met stijgingen in Polen (+27% tot € 159 miljoen), Rusland (+36% tot € 101 miljoen) en Tsjechië (+22% tot 66 miljoen) dragen de Oost-Europese bestemmingen bij aan een fors aandeel in de groei van de export van bloemen en planten vanuit Nederland. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata. Tot en met juli ligt de totale toename op 6%, in omzet is dat € 3,8 miljard.”

„De veerkracht van de mensen in Oost-Europese landen is groot”, verklaart Marco Vermeulen, Director Wholesale & Sourcing Flowers van Dutch Flower Group onder meer de kentering in Rusland. De krimp die in 2014 inzette, toen de exportteller tot en met juli op € 150 miljoen stond, is dit jaar omgeslagen in groei. „Weliswaar in een goedkoper geprijsd assortiment, maar bloemen blijven in Rusland een vast onderdeel in het consumptiepatroon. En de sterke bedrijven bewijzen hun bestaansrecht”, voegt hij toe.

Elbert Hunink van Gasa Holland schrijft de groei in Oost-Europa ook toe aan de ondersteuning die exporterende bedrijven verlenen bij het ontwikkelen van deze markten. „Met het upgraden van het assortiment, maatwerk bij conceptontwikkeling voor de verschillende partijen en logistieke verfijning kunnen we de groei doorzetten”, verwacht hij.

De stabielere koers van de Russische roebel is voor het herstel van die markt een belangrijke factor. Het zwakkere Britse pond en de Amerikaanse dollar veroorzaken een omgekeerd effect. Naar het Verenigd Koninkrijk ligt de export dit jaar met 7% achter op € 529 miljoen.

Tot en met mei namen de Amerikanen nog 7% meer in omzetwaarde aan Nederlandse bloemen af. „Er is door de politieke situatie toch wat meer onzekerheid in Amerika en daardoor is de handel voorzichtiger”, is een waarneming van directeur Paul Hoogenboom van Holex. ”Andere vliegbestemmingen zijn over het algemeen positief, al zijn de zomermaanden altijd minder. Doordat we als Nederland juist in die maanden ook maatwerk kunnen blijven leveren in aangepaste aantallen, hebben we een specifieke handelspositie. Belangrijk is wel, dat het assortiment breed blijft”, noemt hij als voorwaarde.

„Dankzij de flexibiliteit en de jarenlang sterke inzet van handelsbedrijven op spreiding van import en export kan de groothandel de groei doorzetten. En met vernieuwende informatietechnologie inspelen op marktmogelijkheden”, vult VGB-directeur Matthijs Mesken aan. „De toename blijft boven oorspronkelijke prognoses”, stelt hij vast.

In juli steeg de exportomzet van bloemen en planten vanuit Nederland met 1% door over de hele linie een hogere inkoopwaarde. Per afzetbestemming zijn de verschillen groot. Een grote stijger in juli, zo blijkt uit de onderliggende statistieken van Floridata, was Tsjechië met een plus van 39%. Het Verenigd Koninkrijk incasseerde in de vorige maand een krimp van 15%. In de bloemen- en plantenhandel is juli met een aandeel van 6% op jaarbasis de maand met de laagste omzet. Maart en mei zijn traditioneel met een aandeel van 10-11% de drukste maanden.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties