Vakblad voor de Bloemisterij Opinie ‘We hebben de nodige veranderingen gezien op onze veiling’

‘We hebben de nodige veranderingen gezien op onze veiling’

0

De winter heeft inmiddels zijn gezicht laten zien, met een week van sneeuw en vorst. De bomen zijn kaal en voorbereidingen voor de winter zijn in volle gang. Het sneeuwhek wordt opgezet, winterbanden gaan onder de auto’s en het AC-folie wordt ingetrokken. Het AC-folie gaat weer zorgen voor besparing op het fossiele brandstofverbruik, een stabieler groeiklimaat door de hele kas, en een lagere gasrekening. Het is wel even een klus, maar daarna is het de hele winter aangenaam warm in de kas.

Ook wordt hout klaargelegd om bij extreme koude het huis extra te verwarmen. Begin november was de jacht op herten een week open. Clen heeft vijf herten gezien, maar was niet in de situatie om veilig en doelgericht te schieten. Het slagingspercentage van de jacht is 13%. De hertenstand wordt mede door observaties van jagers bestudeerd en gezond gehouden.

Vorige week was de Algemene Ledenvergadering van Ontario Flower Growers in Mississauga, onze bloemistenbloemenveiling. Over de afgelopen jaren hebben we de nodige veranderingen gezien. Het ledenaantal loopt terug door vergrijzing. Ook het kopersaantal loopt terug door vergrijzing. Nieuwe kopers komen niet graag vroeg in de ochtend naar de veiling en hebben te maken met dezelfde verkeersproblematiek van files als in Nederland. Nieuwe kopers zijn meer geïnteresseerd in op afstand veilen, PAP (Pre-Auction Purchase) ofwel kopen voor de klok draait, en Virtual Auction (vandaag voor morgen).

Omdat de veiling onze grootste afnemer is, proberen we op alle vormen in te spelen. De fysieke klok is voor ons nog steeds de belangrijkste methode. Ook al neemt de totale verkoop voor de klok langzaam af, door een uitbreidend sortiment in potmaten neemt onze verkoop voor de klok nog steeds toe. We kunnen voor onze planten een goede terugkoopprijs zetten (BB-prijs + 13% provisie voor verkoop aan bloemisten) en ons product kan over meerdere dagen verkocht worden. Voor bloemen ligt dit lastiger en ligt de terugkoop prijs dicht bij de BB-prijs en kan de provisie minder eenvoudig worden terugverdiend.

Op het moment dat de vraag goed is, kan 50% van het aangevoerde product voor de veiling gekocht worden (PAP) en wordt dan van de karren gehaald. Voor deze vorm betaalt de koper 10% meer dan de terugkoopprijs aan de kweker. Ook kunnen bloemisten na de veiling producten kopen die teruggekocht zijn (Warehouse Sale). Deze vorm van verkoop neemt toe onder bloemisten die later op de dag naar de veiling komen. Tevens draait er op maandag, dinsdag en woensdag een virtuele klok (vandaag voor morgen). Ook daar maken we product beschikbaar, maar voor onze planten zien we hier geen bijzondere vraag.

Dit jaar heeft de veiling geïnvesteerd in uitbreiding van de cash-and-carry. Omdat er veel bloemisten kopen, zien we hier ook een toename van verkoop, met name van kleinere hoeveelheden en bijzondere producten. Het doel is om hier 30% van de omzet te gaan verkopen. Tot slot is er BB (Web sale) van online beschikbaar gemaakt product. Daarin is tot nu toe door de veiling weinig tijd geïnvesteerd. Dat gaat komend jaar mogelijk veranderen.

Als aanvoerder zullen we eerst strategieën ontwikkelen voor de verschillende methoden van verkoop via de veiling, die bij ons bedrijf en onze verkoop past. En vervolgens moeten we die strategieën consequent elke week uitvoeren. Voor een klein bedrijf als Colourful Gardens is dat een uitdaging.

Angelle van Kleef,

Potplantenkweker Colourful Gardens, Ontario, Canada

Reageer op dit artikel

avatar