De Boomkwekerij Nieuws „Wees eerlijk over de stappen die je zet in duurzaamheid”

„Wees eerlijk over de stappen die je zet in duurzaamheid”

0

Het vierde Sierteelt Marketing Event stond woensdag 16 september in het teken van het thema Duurzaamheid. Ondernemers kunnen nog transparanter hierin zijn. „Je moet open en eerlijk zijn. En dat betekent dat je ook over de struggle mag communiceren”, zo zei Michaël Wilde van Bionext, een van de sprekers.

Michaël Wilde werkt  bij Bionext en heeft tot een jaar geleden mee helpen bouwen aan het groente- en fruitmerk Nature & More. Van elke boer en teler monitort Nature & More de duurzaamheidsimpact met behulp van een zogenaamde duurzaamheidsbloem. „De leveranciers hebben allemaal een eigen postzegel en dat wordt op de producten geplakt. Via de code kan je kennismaken met de boer op de site. Daar wordt het bedrijf voorgesteld en daar kunnen consumenten zien hoe duurzaam het bedrijf produceert. Zij zijn daarin  transparant en eerlijk. Je mag het ook best over de struggle vertellen. Dat maakt het verhaal alleen maar sympathieker”, tipte Wilde.

De duurzaamheidsbloem van Nature & More.

Overtuiging

Geld moet volgens Bart Brüggenwirth, marketeer en gastdocent, niet de drijfveer zijn om duurzaam te ondernemen. Hij hield een lezing tijdens het event en stelt dat maatschappelijk verantwoord ondernemen uit het hart moet komen. Bedrijven die uit overtuiging en vanuit oprechte intentie starten met mvo zijn vaak succesvoller dan bedrijven waarbij financiële motieven leidend zijn.

Brüggenwirth deelde wat onderzoekscijfers. Het blijkt dat 75% van de consumenten vindt dat bedrijven aandacht moeten hebben voor duurzaamheid binnen de onderneming. Ruim 50% van de consumenten let bij zijn aankopen op het thema duurzaamheid. Een paar jaar terug was dit nog 30%. Het blijkt uit onderzoek bovendien dat 43% van de mensen  duurzaamheidsclaims wantrouwt. Dit houdt bedrijven nog wel eens tegen om met een mvo-verhaal naar buiten te treden in de marketing, maar volgens Brüggenwirth is dat niet nodig. „Bewijslast is belangrijk. Het gaat erom dat je kunt aantonen dat je stappen zet. Vertel je eerlijke verhaal en waar je staat.”

Links Bart Brüggenwirth en rechts Michael Wilde.

 

 

Cindy van der Zwet
Is redacteur Markt & Trends bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Zij schrijft onder meer over de afzet, marketing en digitalisering.

Reageer op dit artikel

avatar