Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends ‘Wij willen grip op volledige logistieke afwikkeling’

‘Wij willen grip op volledige logistieke afwikkeling’

0

In een interview met het Vakblad voor de Bloemisterij geeft CEO Steven van Schilfgaarde inzicht in de strategie van Royal FloraHolland. Eind volgend jaar moeten alle transacties die via Royal FloraHolland lopen digitaal plaatsvinden via aanbod op Floriday en orders via een digitaal verkoopkanaal. De veiling ambieert bovendien om de volledige grip op de logistieke afhandeling van transacties tussen kwekers en kopers en de logistiek tussen de vestigingen. En de fysieke veilingklokken gaan verdwijnen.

Eind van het jaar moeten alle leden van Royal FloraHolland zijn aangesloten op Floriday en moeten alle transacties digitaal gaan plaatsvinden. Momenteel is driekwart van de leden aangesloten op Floriday. 42 % – ruim 1400 – maakt er actief gebruik van.

De kwekers die zich aansluiten zijn zowel leden als aanvoerders. „Ook internationaal gaat het goed; we hebben 120 internationale gebruikers waarvan 42 uit Kenia. Voor hen hebben we een speciale module ontworpen. Voor de komende ledensessies gaan we ook aanvoerders uitnodigen om zich aan te sluiten op Floriday”, zegt CEO Steven van Schilfgaarde. In het kader van de samenwerking met Blueroots is Royal FloraHolland bovendien bezig om de kwekers die niet via Royal FloraHolland, maar rechtstreeks aan grote handelaren leveren, aan te sluiten.

Regie

Floriday biedt mogelijkheden voor veranderingen op logistiek vlak. Van Schilfgaarde noemt het een tweede belangrijk punt van de strategie van de veiling. „Als orders 100% digitaal gaan plaatsvinden dan kunnen we de hele logistiek verder optimaliseren. Afgelopen jaar hebben we met ILB (Integrale Logistieke Besturing red) een nieuwe IT-infrastructuur neergezet waarmee we in staat zijn zowel de kloklogistiek als leveren uit voorraad te ondersteunen. Beiden kunnen we nu parallel aanbieden via onze locaties. Dat betekent dat we echt de regie over de hele logistieke afwikkeling van de orders tussen de locaties van de kwekers en achterdeuren van de kopers gaan pakken.”

Lees hier het volledige interview met Steven van Schilfgaarde in het digitale magazine van het Vakblad voor de Bloemisterij

Reageer op dit artikel

avatar