Vakblad voor de Bloemisterij Opinie Word wakker FloraHolland! Eindig niet als Intertoys

Word wakker FloraHolland! Eindig niet als Intertoys

0

We hebben het allemaal kunnen lezen: Intertoys is failliet. Ik snap dat niet. Als er van de tien klanten maar drie zijn die wat kopen dan ga je je toch afvragen wat die andere zeven komen doen? Ja, die komen alleen maar om te kijken en kopen dan vervolgens speelgoed via internet. Internet is dus wel leuk, maar we hebben een etalage nodig, want we willen het eerst toch wel even zien.

In Kenia is men dan toch iets slimmer. In de jaren dat wij in Naivasha woonden, was er een hotel/restaurant bij ons om de hoek met een heel grote, mooie tuin aan het meer. Wat gebeurde er elke zondag? Er kwamen grote families uit Nairobi met een picknickmand. Ze aten en genoten in deze tuin. Hartstikke leuk, maar de pijp van het hotel kon er niet van roken. Er was maar een oplossing: entreegeld bij de poort. Bezoekers moesten omgerekend 20 euro betalen om binnen te komen en dat konden ze weer verrekenen met hun overnachting of maaltijd. Het probleem met de picknickers was opgelost.

Als ik Intertoys was geweest dan had ik precies hetzelfde gedaan. We zijn toch niet in de weer voor kijkers? De klant die voor een kwartje op de eerste rij wil zitten, heeft zich nu in de vingers gesneden. Websites kunnen nu vragen wat ze willen. Er is geen vergelijk meer en klanten weten niet meer wat ze kopen.

Is er bij de klok van Royal FloraHolland hetzelfde aan de hand? Veel kijkers en minder kopers? De hele wereld kijkt mee wat de klok doet en vervolgens gaan kopers overal shoppen voor directe deals buiten de klok of zelfs buiten de veiling om.

Royal FloraHolland word eens wakker! Laat niet hetzelfde gebeuren als met Intertoys. Leer van de Kenianen en laat iedereen meebetalen aan de service. We hebben niets aan pottenkijkers. We zijn als Royal FloraHolland uniek en niemand kan zonder ons. Maak de klok sterk met trouwe aanvoerders en trouwe klanten. Hou dumpers en pottenkijkers buiten de deur. Net zo als vroeger. Toen er wel strakke regels waren, groeiden we als veiling jaarlijks 10%. Ook nu kan dat als iedereen maar weet waar hij aan toe is.

Simon van der Burg,

Rozenteler Timaflor, Kenia

Reageer op dit artikel

avatar