‘Wat een periode maken we mee, bizar gewoon!’

In de sierteeltsector zitten we wereldwijd min of meer in het zelfde schuitje. Lezend over de situatie in de diverse landen is het in het algemeen een heel herkenbaar beeld. Wat een periode maken we mee. Bizar gewoon! Na drie moeizame maanden sloot Veiling Holambra de maand juni met een 43% hogere omzet af! En ik durf te zeggen dat juli waarschijnlijk nog beter wordt.

Helaas zijn er zeer grote verschillen tussen de producenten en de producten. De situatie van de bloeiende planten is genormaliseerd. De vraag naar groene planten is ongekend hoog. De problemen bij snijbloemen zijn echter groot. Dit komt door het wegvallen van evenementen en feesten.

We zetten ons samen met de kwekers en klanten in om meer snijbloemen voor eigen gebruik af te zetten via met name de retail. Kwekers van snijbloemen zoeken ook naar alternatieven en schakelen deels over naar potplanten, groente of fruit. Het kan bijna niet anders dan dat de weggevallen productie de komende maanden tot een prijsstijging van de snijbloemen leidt.

Deze week hebben we onze algemene ledenvergadering. We nodige alle 400 leden uit. Voor de veiligheid organiseren we de alv in de distributieruimte. Een grote open ruimte met veel ventilatie. We nemen afscheid van drie bestuursleden en leden stemmen over een nieuw bestuur. Er stroomt heel veel ervaring uit, maar de ook gewenste verjonging gaat plaatsvinden.

Naast de goedkeuring van het jaar 2019 legt het bestuur een aantal maatregelen van de afgelopen maanden alsnog ter goedkeuring. Dit betreft maatregelen waartoe het bestuur besloot om leden te ondersteunen. Zelfs met deze pandemie gaan we een investeringsplan voorleggen om de klantenfaciliteiten vervroegd uit te breiden met 12.500 m2. Er is grote vraag naar meer ruimte. Deze ruimtes moeten hiermee voor de Moederdag van 2021 gereed zijn. Wie had drie maanden geleden kunnen voorspellen dat de situatie zo snel kon verbeteren?

Gelukkig verbetert ook hier de situatie geleidelijk. Dat wil zeggen dat de lockdowns worden opgeheven. Bij de veiling verloopt alles als (het nieuwe) normaal. Wel zien we een verdergaande verschuiving van klokverkoop naar digitale verkoop en bemiddeling. Vooral de klokvoorverkoop is niet meer weg te denken. De vraag is of het klokaanbod nog terug komt op het oude niveau. Nu iedereen zich meer heeft ingeleefd in het digitaal aanbieden en kopen en dit een routine is geworden zal het zeker een blijvend effect hebben.

Nu maar hopen dat de situatie ook voor andere ondernemers verbetert. Dan heb ik het over restaurants, sportscholen, winkeliers, toerisme. Holambra is hier een geliefde plaats voor toeristen. De terrassen zijn lang genoeg leeg gebleven. Het dorp leek wel uitgestorven. We moeten ons aanpassen en leven met deze omstandigheden. Positief blijven en aan een goede toekomst werken!

André van Kruijssen,

Directeur Veiling Holambra

Lees hier meer columns van André

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties