IFTF: het verven van rozen kent geen grenzen meer

Nieuw zijn ze niet: gekleurde en geconserveerde rozen. Ieder jaar komen er echter meer telers bij die rozen verven of het eeuwige leven schenken. Ecuadoranen spannen wat dat betreft de kroon, bleek op IFTF.

Olimpo Flowers is een van de Ecuadoraanse kwekerijen die rozen verft. Sinds twee jaar hanteert het bedrijf in Cayambe twee verschillende technieken: sprayen en opzuigen, vertelde postharvest manager Miquel Popayán vrijdag op IFTF. Maandelijks verlaten zo’n 30.000 rozen met een onnatuurlijk kleurtje de farm. Dit is 2% van de productie die op 16 ha gerealiseerd wordt.

De geverfde bloemen vinden hun weg met name naar Rusland, China en Indonesië en worden gebruikt tijdens speciale gelegenheden. Voor Olimpo Flowers is verven een van de manieren om zich te onderscheiden in een markt die onder druk staat. Opvallend in de stand waren de zwarte Explorers.

Olimpo Flowers is zeker niet de enige die verft in Ecuador. In een willekeurige stand deze bos blauwe rozen, een voor phalaenopsiskwekers geen onbekende kleur.

„Dit is natuurlijk”, verzekerde Gonzalo Luzuriaga, CEO van BellaRosa, wijzend op een vaas toffeekleurige rozen met de toepasselijke naam Toffee. Bella Rosa heeft naast 66ha productie, veredelingsbedrijf Brown Breeding dat Toffee veredelde. Luzuriaga noemt Toffee een hit, de verkoop loopt erg goed. Vijf farms telen Toffee, verdeeld over die farms staan er zo’n half miljoen planten aangeplant.

Overigens heeft BelloRosa ook geverfde rozen, al sinds bijna 15 jaar. „Ik reisde naar Nederland en zag de Rainbow rozen. Ik vond ze een mysterie. Uiteindelijk vond ik uit hoe ze gemaakt werden.” Geverfde rozen zijn heel populair in China, ervaart Luzuriaga. Geconserveerde rozen verkoopt Bellarosa ook.

Positieve geluiden bij Jaroma Roses, dat in 1986 startte met de rozenteelt in Colombia. Dit jaar breidde de farm met 1 ha uit naar 32 ha. Bovendien plantte Jaroma twaalf nieuwe variëteiten aan. Volgens president Jaime Rodriguez doet zijn bedrijf het goed, omdat het in het hoge segment actief is. „Er zijn niet zoveel kwekers in Ecuador en Colombia die deze hoge kwaliteit rozen produceren.” In 2016  verschoof Jaroma noodgedwongen zijn focus van Rusland naar de Verenigde Staten.

In de VS kenden ze Jaroma nog, vertelde Rodriguez. „Afnemers gaven alleen aan de hoge prijzen niet te kunnen betalen. „Ik vertelde hen zich geen zorgen te maken, omdat we een magisch woord hebben en dat is devaluatie. Doordat de peso naar beneden ging en ik klanten iets tegemoetkwam, was het toch mogelijk om in de VS te verkopen.”

De afzet naar de VS ging van 20 naar 55%. „We verkopen ook weer meer in Rusland. We verkopen er nu 25 tot 28% van onze rozen.” Tot 2008 verkocht ze zelfs 75% van de productie in Rusland. In dat jaar ging dat naar beneden naar 50%. Na 2015 werd dat nog maar 15%.

Ook rozen in de stand van Iran. Er waren veel Iraniërs aanwezig op de beursvloer. Het was opvallend rustig in de stands. De telers in het land wachten nog altijd totdat ze mogen exporteren naar Europa. Mogelijk verandert dat als Donald Trump dit jaar niet als president van de VS wordt herkozen.

Vorig jaar stond Ufo Supplies met de enkele binder. Dit jaar werd ook een dubbele binder gedemonstreerd in de stand. Het apparaat werd ontwikkeld naar aanleiding van feedback van kwekers. De enkele binder is geschikt voor kortere, niet al te zware bossen bloemen. De dubbele binder wikkelt twee stiekjes om een bundel bloemen en dat maakt het apparaat geschikt voor zwaardere en langere bloemen zoals snijhortensia.

Zowel de enkele binder als de dubbele binder zijn er in twee variaties: met en zonder mes. Jeroen Zonneveld vertelde dat de binders worden verkocht aan kwekers, boekettenmakers en bloemisten. De verkoop loopt goed. Van de dubbele binder was alleen het demomodel nog voorhanden.

Royal FloraHolland ontbrak niet op IFTF. De veiling wil zijn wereldwijde marktaandeel vergroten. Bovendien hoopt ze dat veel telers die nu niets via de veiling doen zich op Floriday aansluiten of betalingen via dat platform laten verlopen. Acquisitie was echter niet het doel van beursdeelname in Vijfhuizen. FloraHolland wilden bezoekers laten zien welke mogelijkheden de veiling te bieden heeft: naast Floriday zijn dat commerciële diensten en de klok.

Vorig jaar was het fotomoment in de hal van het beursgebouw in Vijfhuizen nog voor het Spaanse Aleia Roses. Toen Interfloral hoorde dat de fotowand nog beschikbaar was, hapte het bedrijf snel toe en reserveerde de wand voor Bangkok Intimex. Interfloral verhandelt de snij-dendrobium uit Thailand op de Europese markt. En dat gaat goed, vertelde Amanda Vos. „Ik merk dat mensen meer diversiteit aan bloemen willen.” Snij-dendrobium wordt met name gebruikt door grote hotelketens, bij weddings en andere events.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties