Home Hortipoint Tulpenpromotie verlengd met vijf jaar

Tulpenpromotie verlengd met vijf jaar

0
Tulpenpromotie verlengd met vijf jaar

Tulpenbroeiers gaan net als voorgaande jaren 0,05% van hun omzet afdragen voor promotie van hun bloem. Het promotieplan voor de periode 2019-2023 kreeg 99% van hun stemmen. Belangrijkste exponent blijft de viering van Nationale Tulpendag in januari, inclusief pluktuinen

De pluktuin met tulpen op De Dam in Amsterdam blijft nog minstens vijf jaar een zeer belangrijk evenement om Nationale Tulpendag bij een groot en internationaal publiek onder de aandacht te brengen. Tijdens de productbijeenkomst tulp in het AFAS-stadion van AZ in Alkmaar op woensdag 28 november stemden broeiers namelijk bijna unaniem in met de promotieplannen voor de periode 2019-2023. Voorgaande twee perioden van collectieve productpromotie behelsden drie jaar. Nu vijf jaar, want de basis van de plannen, een tulpenpluktuin op de derde zaterdag in januari om de Nationale Tulpendag te vieren, die basis blijft ongewijzigd.

Ook niet veilingleden betalen mee.

Broeiers gaan 0,05% over hun omzet tulp afdragen voor promotie. Dat is evenveel als voorgaande jaren. Broeier Arjan Smit, voorzitter van de stichting Tulpen Promotie Nederland (TPN) vertelde in Alkmaar dat men met het huidige budget goed uit de voeten kan. Broeiers die via Royal FloraHolland afrekenen, dragen samen jaarlijks ongeveer €130.000 af. Van een viertal tulpenbroeiers die geen veilinglid zijn, komt minstens €30.000 omdat zij wel wil bijdragen, een broeier betaalt zelfs 0,05% plus de 0,2% die ieder veilinglid sowieso al betaalt voor collectieve promotie (door Bloemenbureau Holland). „Er zijn acht broeiers die geen veilinglid meer zijn. Het is mooi dat ook vier niet-veilingleden ons wel ondersteunen. En we zijn ook blij met de overige sponsors en de 130 uur aan ondersteuning die we vanuit Royal FloraHolland krijgen”, aldus Smit.

Bij de stemming in Alkmaar vertegenwoordigen de aanwezige 96 bedrijven met stemrecht 43% van de Tulpenomzet bij Royal FloraHolland. Twee bedrijven stemden tegen. De ‘voorstemmers’ waren goed voor 99% van de stemmen. Er zijn naar schatting 400 Nederlandse bedrijven die tulpen broeien.

Samenwerken in het buitenland

Mocht blijken dat er meer budget nodig is, dan wordt daarover voor 2023 gecommuniceerd met de achterban. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als er jaarlijks een tulpenpluktuin in Berlijn georganiseerd gaat worden. Of wellicht zelfs in China of ergens in Oost-Europa. Vooralsnog werkt TPN bij de organisatie van pluktuinen in het buitenland vooral nauw samen met andere partijen. Zo is de eerste pluktuin in Antwerpen, in 2018, voor 98% betaald door organisaties uit België. De pluktuin in San Francisco, ook 2018 voor de eerste keer, kwam er door een samenwerking met Anthos en Ibulb, beide actief voor de Nederlande bloembollensector.

Er komen in 2019 wel diverse activiteiten met tulp in bijvoorbeeld Berlijn, tijdens de Grune Woche. Ook rond de pluktuin op  De Dam worden extra dingen georganiseerd. De website is vernieuwd en daar zal jaarrond nieuws over tulp te vinden zijn. Tik ‘Tulpentijd.nl ‘ in en je ziet het. Naast Facebook zal ook Instagram worden ingezet om online promotie voor tulp te maken.  Naast het grote evenement in januari, wil TPN ook in maart en april van zich laten horen. Smit: „We brengen het voorjaar en willen van januari tot eind april duidelijk maken dat tulp in die periode bloem nummer 1 is.”

Vorig artikel Facebook sponsort tuin op Chelsea Flower Show 2019
Volgend artikel ’Aandacht middelengebruik consumenten taak van hele sector’
Hans Neefjes is sinds december 1999 werkzaam als vakredacteur bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Een geboren en getogen Westfries (Obdam) en inmiddels al enkele decennia woonachtig tussen de kassen in het Westland. Hij groeide op een agrarisch bedrijf op, plukte op jonge leeftijd enkele vruchten uit de lucratieve bollenteelt-/handel en koos uiteindelijk voor een opleiding aan de Agrarische Hogeschool in Den Bosch. Deed tien jaar allerlei werkzaamheden bij vermeerderaars van chrysantenstek en realiseerde zich toen dat er nog een manier is om zijn nieuwsgierigheid en brede interesse in de agrarische sector te benutten. Een vacature bij het Vakblad kwam precies op het goede moment. Binnen een maand was hij aangenomen als vakredacteur. Volgde journalistieke cursussen, maar merkte al snel dat interesse, kennis en ervaring van de sierteelt ook heel goed van pas komen in zijn nieuwe baan. Mooi om als redacteur dicht bij de ontwikkelingen in de sector te zitten. Met zowel familieleden en diverse vrienden en kennissen in de sierteeltbranche, is er sowieso altijd input. Het blijft uitdagend om daar vakinhoudelijke dingen van te maken, zowel in print als online.
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties